A Lilium nevű német startup cég bejelentése szerint az általuk fejlesztett, elektromos meghajtású repülő taxi 2025 előtt munkába állhat. A jármű öt személyt tud szállítani (a pilótával együtt), és függőlegesen száll fel - így a városi alkalmazásra elvileg ideális lesz.
Hatótávolsága az ígéretek szerint 300 kilométer lesz, amelyet csúcssebességen egy óra alatt fog megtenni.
Két évvel ezelőtt már végeztek tesztrepüléseket egy kisebb prototípussal, de most az a modell szállt fel München térségében nemrégiben, amelyet kereskedelmi használatra szánnak. A tesztrepülést távirányítással hajtották végre, ember nem ült a járműben.
A Lilium az egyik legsikeresebb startup cég a repülő taxik (egyelőre nem létező) piacán - már ami az összegyűjtött befektetéseket illeti. 2015-ös alapításuk óta már 100 millió eurót kalapoztak össze. Állításaik szerint 2015-re az Uberhez hasonló, mobilapplikációval hívható taxiszolgáltatást kívánnak bevezetni sok városban.
Nem is a technológiai feltételek kérdésesek, sokkal inkább az ár, amit az utasoktól lehet elkérni. A cég számításai szerint a szolgáltatás fenntartható lesz, ha négy utassal számolva fuvaronként nagyjából
70 dollárt kérnek el például a Manhattan-JFK reptér közötti járatra személyenként.
A prototípus repülőn 36 különálló elektromos hajtómű üzemel, amelyek nagy része a függőleges fel- és leszálláshoz szükséges. Amint már felemelkedett az oldalirányú mozgáshoz alig kell neki több energia, mint egy elektromos autónak. Míg a konkurens cégek nagyra nőtt drónokhoz hasonló repülőkben gondolkodnak, amelyeket vízszintesen forgó rotorok tartanak a levegőben, a Lilium gépének fix szárnyai vannak, így mozgása jobban hasonlít a klasszikus repülőgépekéhez.
Hiába azonban a cég hangzatos szlogenjei (mint például „egy világ, ahol bárki oda és akkor repülhet, amikor csak akar”), sokan szkeptikusak azt illetően, hogy egy efféle szolgáltatásra valóban szükségük van-e az embereknek, illetve meg tudják-e fizetni. Mások az esetlegesen elterjedő repülő szerkezetek jelentette megnövekedett környezetterhelés miatt aggódnak. A Lilium szerint repülőjének zajterhelése 20 százaléka a helikopterek zajának. Emellett a cég marketingjében fontos szerepet kap az elektromos meghajtás hangsúlyozása.
Ezzel egyértelműen a környezeti megfontolásokból ellenzőket igyekeznek leszerelni.
A Morgan Stanley szerint mindenesetre a repülőtaxi-piac értéke 2040-re elérheti a 1,5 milliárd dollárt világszerte. Ez azonban már nem segít rajtam, aki már az általános iskolában rajzolt „Budapest 2000-ben” című képemre is repülő taxit tettem az égre. :(