Az e-cigaretta károsíthatja az agyi őssejteket

2019. július 4., csütörtök 15:11

Az elektromos cigaretta szívása károsíthatja az agy működése számára fontos őssejteket, stresszválaszt váltva ki az idegi őssejtekben - írja az MTI a Riverside székhelyű Kaliforniai Egyetem tanulmányára hivatkozva.

Az e-cigarettát szívók azt gondolják, hogy ezek a termékek biztonságosabbak és kevésbé károsak, mind a dohány alapú cigaretták, de

egyre több bizonyíték van arra, hogy a nikotin káros mind a hagyományos cigaretta, mind az e-cigaretta szívása esetében.

Egy közelmúltban megjelent tanulmány azt mutatta ki, hogy az e-cigaretta ízesítése károsíthatja az ereket, szívbetegséget okozhat.

Még rövid idejű szívásuk is képes stresszelni a sejteket oly módon, hogy az sejthalálhoz vagy betegséghez vezethet. Megfigyeléseink  minden nikotint tartalmazó termékre vonatkoznak" - mondta Atena Zahedi az iSciece tudományos folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője.

A kutatók szerint az e-cigaretta károsíthatja az idegi őssejteket, amik akár el is halhatnak. Ha ez bekövetkezik, nem termelődnek többé speciális sejtek - asztrociták és neuronok - az őssejtekből" - magyarázta a kutató.

Ezek a sejtek viszont létfontosságúak, a serdülők és magzatok különösen hajlamosak az őssejtkárosodásra, mivel agyuk még fejlődik. Ez azt jelenti, hogy a kamaszokra és a várandós nőkre különösen veszélyes lehet az e-cigaretta - hívták fel a figyelmet az amerikai kutatók, persze nem csak ez az egyetlen ok, ami miatt veszélyes lehet számukra az e-cigaretta.

"A nikotinártalom várandósság és serdülőkor idején többféle módon hathat az agyra, károsíthatja a memóriát, a tanulást és a kongitív funkciókat. Hangsúlyozni kell, hogy a nikotin az, amelyik kárt okoz az agyi őssejtekben és mitokondriumukban" - írta közleményében Prue Talbot professzor, a kutatás vezetője.