Négy hónappal egy F-35A vadászbombázó áprilisi balesete után csütörtökön a japán nemzetvédelmi minisztérium újra engedélyezte az ilyen típusú, ötödik generációs harci gépek repülését, jelentette a Kyodo hírügynökség. Ivaja Takesi tárcavezető közölte, hogy alapos biztonsági intézkedések, a gépek ellenőrzése és a pilóták továbbképzése után engedélyezik, hogy a vadászbombázók újra a levegőbe emelkedhessenek.
A japán önvédelmi erők egyik F-35A típusú vadászbombázója április 9-én, éjszakai gyakorlórepülés közben zuhant le, amikor az Aomori prefektúrában lévő Miszava légitámaszponttól mintegy 135 kilométerre keletre repült a Csendes-óceán felett repült. A pilóta életét vesztette.
A nemzetvédelmi minisztérium június közepén közölte, hogy a gép azért zuhant le, mert a 41 éves pilóta elvesztette térbeli tájékozódását, nem érzékelte a gép magasságát és térbeli elhelyezkedését. A tárca hangsúlyozta, hogy műszaki problémák nem voltak a géppel. Ezt a következtetést a gyakorlórepülésben részt vevő többi géppel folytatott beszélgetésből vonták le, miután a gép fekete dobozának memóriaegysége azóta sem került elő.
A harci gép egyéves sem volt, és csak tavaly május óta teljesített szolgálatot az önvédelmi erők kötelékében. Az F-35-ösökből álló repülőszázad épphogy elkezdte a szolgálatot Miszaván. A japán kormány még 87 ilyen, a radarok számára nehezen észlelhető, "lopakodó" technológiával készült vadászbombázót akar beszerezni, hogy korszerűsítse légvédelmét, látván Kína katonai erejének megerősödését.
A Lockheed Martin amerikai vállalat által gyártott ötödik generációs F-35-ösök 12 éve repülnek, 2015 óta állnak szolgálatban, és ezt volt az első baleset az F-35A típusú, hagyományosan fel-és leszálló géppel. Egy F-35B típusú, rövid úton felszálló és helyben leszálló géppel már történt egy baleset tavaly. (MTI)
(Borítókép: látogatók szemlélnek amerikai F-35B Lightning II vadászbombázókat a Miszava légibázison, 2017-ben, egy légibemutatón. Fotó: STR / JIJI PRESS / AFP)