A Zrínyi 2026 program egyik legfontosabb fejleménye volt tavaly nyáron, hogy a Magyar Honvédség helikopterfronton is erősít, és a következő években összesen 36 új harci helikoptert szerez be. A könnyű, H145M névre hallgató modellek leszállítása idén megkezdődik, és a magyar katonák átképzése is zajlik már, ennek apropóján pedig az Airbus Helicopters németországi gyárában most meg is mutatták a sajtónak a Honvédség legújabb helikopterét.
Idén májusban, a honvédelem napján láthatta először a nagyközönség a Magyar Honvédség legújabb könnyű harci helikopterét, az Airbus H145M-et, akkor azonban a kifejezetten szép helikopter nem igazán mutatta meg, hogy pontosan mire lesz majd képes. A bemutatkozás ugyanakkor így is fontos volt, hiszen azt már lehetett tudni, hogy hamarosan megkezdődik a H145M-ek leszállítása.
Az Airbus Helicopters németországi, Donauwörthben található gyárában tartott sajtóeseményen kedden egzaktabb számot kaptak az újságírók: mint kiderült,
idén összesen négy helikopter érkezik majd a Magyar Honvédséghez.
A páneurópai cég szakemberei, illetve a Honvédség képviselői emellett beszéltek a helikopter képességeiről, bevethetőségéről, magyarországi feladatairól, és arról is, hogy mekkora változást jelenthet az új modell a magyar katonai forgószárnyas repülésben.
Mielőtt bejelentették volna a könnyű H145M-ek – illetve a közepes, később is érkező H225M-ek – érkezését, harci helikopterek terén nem volt kifejezetten jó helyzetben a Magyar Honvédség. 2016-ban még úgy tűnt, hogy 30 új gépet vásárolunk az oroszoktól, a Krím annexiója miatt bevezetett nemzetközi szankciók azonban ezt nem tették lehetővé. Ezután született az a megállapodás, hogy Mi–17-es szállító, és Mi–24-es harci helikoptereinket felújítják az oroszok, így azok 2023–2024-ig maradhatnak hadrendben.
Az Airbus és a Honvédség megállapodása egyértelműen új fejezetet nyitott helikopterfronton: a H145M jelenleg az egyik legkorszerűbb többcélú könnyű helikopter, ami majdnem minden olyan feladatot el tud látni, amit az Eurocopter által gyártott – jóval drágább – Tiger harci helikopter. Ez utóbbit Martin Keller, az Airbus Helicopters H145-ösökért felelős projektmenedzsere mondta el a cég donauwörth-i gyárában, a modell ismertetése során azonban más érdekességek is kiderültek.
A H145-ösök fő profilja a civil használat, de a legyártott helikopterek 33 százalékát így is a kifejezetten katonai célokra fejlesztett típusok teszik ki, elsősorban azért, mert az amerikai Lakota programban rengeteg ilyen került az Egyesült Államokba különböző feladatokra. A H145 alapjául a német–japán közreműködéssel készült BK117 szolgált, jelenleg pedig a beszerzéssel a Magyar Honvédség által is rendszeresített D-2–es generációnál tart a cég, míg a D-3 fejlesztés alatt áll. Keller szavai alapján a H145M legfőbb tulajdonságai
Ezek közül talán az a legfontosabb, hogy a helikopter több célra is bevethető, a H145M ugyanis a moduláris HForce-rendszer miatt felszereltségtől függően gyakorlatilag tényleg minden katonai feladatot el tud látni. Kutató-mentő bevetésekre, csapatszállításra, könnyű támadó feladatokra is alkalmazható, a korszerű műszereknek hála pedig akár irányítóközpontként is funkcionálhat, ahol a helikopter hátuljában kialakított munkaállomáson a beérkező információkat valós időben elemezheti egy szakértő.
Az éppen aktuális feladatra ráadásul nagyon hamar át is lehet alakítani a helikoptert: személyzettől függően akár fél óra alatt. Az Airbus szakemberei szerint lényegében tovább tart kipakolni az átalakításhoz szükséges dolgokat, mint végrehajtani magát az átalakítást.
Ebből a modellből eddig ötvenegyet rendeltek a cégtől, és huszonhármat már le is szállítottak, első körben tizenötöt a német különleges erőknek. Rajtuk kívül egyebek mellett Thaiföld, Szerbia és Luxemburg is rendelt belőle különféle célokra, de a megállapodásban szereplő húsz helikopterrel
a Magyar Honvédség lett a H145M legnagyobb megrendelője, és ide érkeznek majd a legjobban felszerelt helikopterek is.
Ennek kiaknázására természetesen megfelelően kiképzett katonákra és technikusokra is szükség lesz, a személyzet átképzése pedig már zajlik is, egyelőre Németországban. Pilótából jelenleg kettő van kint az Airbus Helicoptersnél, Simon Zsolt alezredes és Dajka Attila őrnagy, akik elmondták, a H145M teljesen eltér a jelenleg szolgálatban levő helikopterektől. Fontos különbségnek tartják például, hogy
Rajtuk kívül egyébként 48 pilótát fognak még kiképezni, akik hozzájuk hasonlóan nagyrészt a teljesen élethű szimulátorokkal gyakorolhatják majd a H145M kezelését. Azt egyelőre nem tudni, hogy erre Magyarországon is lesz-e majd lehetőség, de az biztos, hogy ez is szerepel a Honvédség céljai között.
A technikai személyzet munkája hasonlóan fontos lesz majd, az Airbus által ígért 95 százaléknál is magasabb rendelkezésre állás ugyanis csak akkor érhető el, ha a karbantartás és a logisztikai háttér is megfelelő lesz. Ezzel kapcsolatban Nagy László ezredes elmondta, ezen a téren egészen más hozzáállásra lesz szükség, és lényegében a nulláról kell majd kezdeni ezekkel a gépekkel annak a hatvan technikusnak, akiket a németeknél kiképeznek majd.
Ezek alapján egyértelműnek tűnik, hogy az eddigi helyzethez képest minőségi ugrást jelent majd a H145M, és önmagában csak a NATO-hoz kapcsolódó vállalások miatt is lehet értelme a beszerzésének. Ezzel együtt persze fontos kérdés, hogy Magyarországon milyen feladatot szánnak egy ennyire korszerű helikopternek, de az elhangzottak alapján a hadgyakorlatokon kívül sem fognak a szolnoki hangárban porosodni.
Az egyik fő feladatuk egyértelműen a kutatás-mentés lesz majd, addig legalábbis biztosan, amíg meg nem érkeznek a jóval nagyobb teherbírású és jóval nagyobb létszámú csapatszállításra alkalmas H225M-ek. Bár az erre a feladatra jelenleg alkalmazott Mi-8-as és Mi-17-es típusoknál a H145M-ek jóval kisebbek, a német gép csörlője, amivel a sérülteket szabdalt terepen, leszállás nélkül is a fedélzetre lehet venni, jóval nagyobb teherbírású, mint a régi szovjet gépeké. Összességében azt lehet mondani, hogy a tapasztalatok alapján dől majd el, hogy mennyire fognak beválni ezen a téren.
Az mindenesetre biztos, hogy a képességei alapján papíron elég sok mindenre lesz használható: felderítésnél például rossz látási viszonyok között is lehet vele képet generálni, amit a helikopter rögtön le is tud küldeni elemzésre. Ez a katasztrófavédelemnek például elég hasznos lehet éjszaka, így ugyanis könnyebben el lehet majd dönteni, hogy szükséges-e az azonnali beavatkozás.
A húsz magyar gépből eddig
Pontos dátumot még nem tudni, de az biztos, hogy négy helikopter már idén megérkezik Magyarországra, jövőre tizenkettőt szállít le az Airbus, 2021 végéig pedig a maradék négyet is megkapja a Honvédség. A nagyobb H225M-ekre ennél jóval többet kell még várni, ezek leszállítása 2023 második felében kezdődik majd meg, és 2025-ben érkezik meg az utolsó helikopter. Ez utóbbiak áráról egyelőre nincs információ, de a húsz H145M-mel kapcsolatban Benkő Tibor honvédelmi miniszter tavaly a bejelentés után az M1-nek azt mondta, összesen 100 milliárd forintot fizet majd értük Magyarország.
Munkatársunk az Airbus Helicopters meghívására és költségén vett részt a rendezvényen. A cikk enélkül nem készülhetett volna el, ugyanakkor teljes egészében szerkesztőségi tartalom, készítésére a cég semmilyen befolyással nem volt.