Kozmikus cukorbot segíthet megmagyarázni a csillagképződést

2019. december 19., csütörtök 18:00 | aznap frissítve

Lenyűgöző képet tett közzé a NASA a Tejútrendszer közepén elhelyezkedő, cukorbotra hasonlító 190 fényévnyi távolságon átívelő formációról, melyben csillagok tízmillióinak kialakulásához elegendő nyersanyag található – írja a CNN.

A képződmény egyike a galaxis közepén elhelyezkedő gigantikus gázoszlopoknak, és amellett, hogy tele van a csillagok kialakulásához szükséges anyagokkal, rádióhullámokat is bocsát ki. A NASA éppen ezt használta ki a megfigyelése során, a GISMO nevű, 2 milliméteres mikrohullámok észlelésére épített eszközt egy rádiótávcsővel együtt vetették be.

Le vagyunk nyűgözve attól, hogy mennyire gyönyörű ez a kép, tényleg egzotikus. Mikor ránézel, úgy érzed magad, mintha az univerzum legkülönlegesebb természeti erőit látnád magad előtt

– mondta Johannes Staguhn, aki egy, az Astrophysics Journalben megjelent tanulmányban foglalkozott a képpel.

Staguhn hozzátette, hogy jó esély van arra, hogy az univerzum történetének hajnalán lezajlott csillagképződés jelentős részét nem tudjuk vizsgálni az eddig használt módszerekkel, a GISMO azonban segítséget nyújthat ebben. A képen látható oszlopok elhelyezkedése és alakja is fontos lehet, ezek ugyanis sokat elárulhatnak a galaxisunk történelméről.

Egy másik, hétfőn megjelent tanulmány szintén a galaxis középső részével foglalkozott, abból az derült ki, hogy két hullámban zajlott a csillagképződés a Tejútrendszer közepén.