Még egy élhető bolygó lehet egy közeli naprendszerben

2020. január 16., csütörtök 14:01

Négy éve figyeltek fel jobban a csillagászok a Kentaur csillagképben megtalálható Proxima Centauri csillagra, amikor felfedeztek egy körülötte keringő, potenciálisan lakható Föld-szerű bolygót. Azóta sajnos egy akkora villanást is észleltek, ami ha volt is élet a bolygón, azt nagy valószínűséggel felperzselte.

Némi reményre ad okot, hogy jel érkezett a csillagrendszerből, ami egy másik bolygó jelenlétére utal

Illetve, ha úgy vesszük, a Proxima Centauri nincs is annyira messze tőlünk, hiszen csak 4,2 fényév a távolság, ez a legközelebbi csillag a Napunkhoz. Az első bolygó felfedezése után már sejtették, hogy lehet ott még egy másik is, ezért ráállították a csillagrendszerre az chilei Atacama-sivatagban lévő ALMA teleszkópot, hogy figyelje az onnan érkező fénysugarakat.

A témáról frissen megjelent tanulmányban az alaposan tanulmányozott csillagrendszer radiális sebességének 17 évnyi adatát nézték át, hátha megtalálják a sejtett második bolygóra utaló jeleket.

A radiális sebességre épülő módszer lényegében arra épül, hogy a csillag fényének frekvenciája és hullámhossza annak függvényében változik, hogy éppen közelednek vagy távolodnak tőle a megfigyelt objektumok, jelen esetben a keresett bolygók. Távolodó test esetén vöröseltolódás, közeledő test esetén kékeltolódás látható.

Az észlelt jeleket a csillag mágneses aktivitásának változása is okozhatja, de a tudósok szerint az 1900 napig tartó megfigyelés kellően alátámasztja, hogy egy bolygó áll a változások hátterében.

A frissen felfedezett bolygó a Proxima c nevet viseli, és valószínűleg nagyobb tömegű a Földnél, de kisebb az Uránusznál és a Neptunusznál, és a számítások szerint nagyjából 5,2 évente kerüli meg a központi csillagot. Viszonylag távol is van tőle, ezért ha van víz a felszínén, akkor az fagyott.

A korábban megtalált Proxima b jóval gyorsabban kering, 11,2 napon alatt tesz meg egy kört a pályáján, és a Proxima Centauritól mért távolsága 5 százaléka a Nap-Föld távolságnak. Mégsincs rajta forróság, mert a csillaga kevésbé forró, így a tudósok szerint akár folyékony víz is lehet rajta.

(CNN)