A pillangók az ökogazdálkodást választják

2020. április 3., péntek 13:15

A bioművelésű réteken mintegy 60 százalékkal több pillangófaj és a biomasszának köszönhetően kétszer annyi rovar él, mint a hagyományos művelésű területeken, állapította meg egy osztrák-német kutatócsoport az Ecology and Evolution című szaklapban bemutatott tanulmányában. Az ökológiailag megművelt területek így csökkenthetik a mezőgazdasági művelés alatt lévő vidékeken a faji sokszínűség visszaesésének mértékét, írja az MTI az APA híre alapján.

Jan Christian Habel, a Salzburgi Egyetem biotudományokkal foglalkozó munkatársa vezetésével a kutatócsoport rovarcsapdákat állított fel egy ökofarmon és egy hagyományos gazdaságban és megvizsgálták, amit abban találtak. Örökítőanyaguk alapján azonosították az egyes rovarfajokat a meglévő DNS-adatgyűjtemény segítségével. Az ökoréteken a biomasszát figyelembe véve kétszer annyi rovar került a csapdákba, mint a hagyományos művelésű területeken, olvasható a Müncheni Zoológiai Állami Gyűjtemény közleményében.

"Csak a pillangókat figyelembe véve mintegy 60 százalékkal több faj került az ökofarmon lévő csapdába, mint a másikba" – írták a szakértők. Ezen kívül kétszer annyi veszélyeztetett molylepke került a hálókba a bioművelésű területeken, mint a hagyományosokon. A különböző földművelési formák eszerint jelentős hatással vannak a rovarállományra is. A tanulmány kimutatta, hogy a biogazdálkodással mérsékelhető a biodiverzitás csökkenése.

Az Index TNT podcastjában legutóbb a fentiekről is szó esett. Orbán Zoltánnal, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület szóvivőjével többek között arról is beszélgettünk, hogy ideje lenne felismerni: napjaink egyik legnagyobb gondja a nagyüzemi mezőgazdaság miatt töredékére csökkenő biodiverzitás, hogy a klímaváltozáshoz képest a fajok eltűnése nagyságrendekkel nagyobb probléma.

(Borítókép: Molnár Zsolt/Index)