Véletlenül felfedeztek egy fémevő baktériumot

2020. július 17., péntek 18:43

A tudósok felfedeztek egy olyan baktériumot, amely képes fémekkel táplálkozni, számolt be a CNN. Régóta feltételezték, hogy létezhet ilyen élőlény, de ezt korábban soha nem sikerült bizonyítani.

A California Institute of Technology mikrobiológus kutatói véletlenül jutottak erre a felfedezésre, miközben teljesen más tárgyú kísérleteket végeztek. Ezekhez a mangán egy könnyű, krétaszerű változatát használták. Dr. Jared Leadbetter professzor több hónapra a pasadenai irodája mosogatójában hagyott egy üvegedényt, amiben ezt az anyagot tartotta vízzel átitatva, és amikor visszatért, meglepve látta, hogy az edényt valami fekete anyag borítja.

Azonnal arra gondoltam, mi lehet ez? Felmerült bennem, hogy a régóta keresett mikrobák okozhatták, ezért szisztematikus vizsgálatokat végeztünk, hogy így van-e

– idézik a kutatót.

A vizsgálatok kimutatták, hogy a fekete anyag oxidált mangán, amit olyan baktériumok állíthattak elő, amelyek talán a csapvízben voltak. "Vannak rá bizonyítékok, hogy ezeknek az élőlényeknek a rokonai megtalálhatók a talajvízben, és Pasadena vizének jelentős része lokális a víztartalékokból származik" – mondja Leadbetter.

Mindez azt is jelenti a Nature magazinban publikált kutatás szerint, hogy a megtalált baktériumok az első olyan élőlények, amelyek tápanyagként képesek hasznosítani a mangánt. A baktériumok a mangánt kemoszintézishez hasznosították, vagyis szervetlen anyagból képesek voltak biomasszát előállítani.

A felfedezés magyarázatot adhat rá, hogy miért tömődnek el a vízvezetékrendszerek helyenként mangán-oxidokkal, eddig ugyanis rejtély volt, hogy az anyag mitől keletkezik. A baktériumok létezése azt is megmagyarázhatja, hogy mitől keletkeznek furcsa mangángolyók az óceánok fenekén. Ezek a golyók ritkaföldfémeket is tartalmazhatnak, amelyek nélkülözhetetlenek a hightech elektronikai eszközök, többek közt az okostelefonok gyártásához,