A Wired magazin oknyomozó riportja több tucat szélsőjobboldali és fehér felsőbbrendűséget promotáló játékstreamert talált, akit a streamelőszolgáltatásokba épített Streamlabs és StreamElements „adománykezelő szolgáltatásokon” keresztül finanszíroztak.
A gyűlöletbeszéd és a szélsőjobb propaganda manapság a közösségi platformok legnagyobb rákfenéje. A Facebook, a Twitter és a YouTube – több-kevesebb sikerrel – megoldják, vagy legalábbis rajta vannak, hogy minél hatékonyabban kezeljék ezt a problémát. Persze ehhez időnként kell némi „noszogatás” (például a Facebook esetében Mark Zuckerberg idevágó kongresszusi meghallgatása), de összességében elmondható, a szélsőséges nézeteket nagyjából eltüntették ezekről a platformokról – ha pedig ez máshogy nem ment, akkor magát a platformot tüntették el. A szélsőjobb szervezeteknek tehát új „megoldásokat” kellett találniuk, részben ahhoz, hogy „terjesszék az igét”, részben ahhoz is, hogy a finanszírozásukat adományokon keresztül megoldják maguknak.
A Wired több tucat olyan szélsőjobb, neonáci és fehér felsőbbrendűséget hirdető influenszert és közösségi személyt talált, aki nem csekély bevételt szerzett a Streamlabs és a StreamElements pénzügyi szolgáltatásokon keresztül, amelyeket korábban a Twitch és a YouTube, az utóbbi időben pedig a DLive gamer streamerei is használnak.
Talán nem meglepő, hogy az említett hagyományos csatornákról a szélsőjobb propagandistákat hamar kiszórták, viszont éppolyan gyorsan találtak is maguknak olyan underground, kevésbé moderált streamingszolgáltatásokat, mint az említett DLive, amely szintén integrálva van az említett Streamlabsszel és a StreamElementsszel. Ezeken keresztül tudnak „adományozni” a nézők pénzösszegeket, miközben személyes üzeneteket küldenek a streamereknek. Korábban ehhez a rendszerhez egyszerűen a PayPalt használták, azonban a PayPal is gyorsan letiltotta a szélsőjobbereket és neonácikat, Streamlabs- és a StreamElements-szolgáltatásoknál azonban ez nem történt meg, és mivel kevésbé vannak „szem előtt”, mint a PayPal, eddig megúszták, hogy a körmükre nézzenek.
Az említett neonáci jelző egyáltalán nem túlzás. A rendszeresen videójátékokat streamelő Patrick Casey például korábban a 2020 novemberében betiltott „Identity Evropa” nevű szervezet vezetője volt éveken keresztül, amely konkrétan a náci Németországot éltette, és az USA „nácivá válását szorgalmazta”. A szervezetet egy rövid időre átnevezték American Identity Movementnek, mielőtt tavaly novemberben feloszlatták.
Casey persze az Identity Evropa felbomlása után sem adta fel: most a Groyper Army nevű másik szélsőjobb szervezet tagja, amely a fehér felsőbbrendűséget hirdeti. Casey-t a Twitter már 2019-ben letiltotta, a TitTok és a PayPal múlt hónapig várt vele. Ugyanakkor a StreamElements-fiókja csak pár napja szűnt meg, és a különféle játékstreamingjein keresztül tudtak a „rajongói adományozni” neki – mintha egy olyan hagyományos, valódi streamer lenne, mint például Ninja.
Casey legutóbb a Sekiro: Shadow Die Twice nevű középkori nindzsás videójátékot közvetítette 350 nézőnek, és a videófeed alatt volt megtalálható a linkje, amelyet leklikkelve lehetett fizetni neki – egy bátorító üzenet és egy nóta kíséretében, ugyanis Casey a pénzadományok mellett arra is felkéri a nézőket, egy dalt is töltsenek fel a lejátszható zenék közé.
A videójátékos streaming persze alapvetően egy ártatlan pénzszerzési lehetőség, és tényleg arról szól, hogy a gamerek a játékok közvetítésével gazdagodnak meg különféle módszerekkel. A streamekre először is elő lehet fizetni – ez a legegyszerűbb és legpraktikusabb módja annak, hogy a streamerek megéljenek nézőkből. Emellett különféle cégek is reklámoznak olyan Twitch- vagy YouTube-csatornákon, mint például PewDiePie-é, aki később igazi influencer sztárrá is vált. Nagyjából 2012-ben indult be a harmadik pénzszerzési lehetőség: az adományázás, amely leginkább a PayPal-rendszeren történt – ezekből maga a PayPal 3 százalékos hasznot zsebelt be.
A PayPal mellett azonban más pénzügyi vállalkozások, cégek is bekapcsolódtak: az egyik legismertebb ilyen pénzügyi szolgáltató a Streamlabs (mely 2019 óta a Logitech hardvergyártó cég birtokában van). Az adományozás nem kevés bevétel a gamerek számára: 2017-ben a Streamlabs alapítója, Mike Le azt állította, hogy 2015-ben és 2016-ban 43 millióról 80,2 millió dollárra (24 milliárd forintra) nőtt ez a bevételi forma a streamereknek.
A pénzügyi vonatkozások mellett azonban még egy nagyon fontos tényező is közrejátszik a streamerek számára: ahhoz, hogy visszajöjjenek az emberek, nem elég csak videójátékokat közvetíteni, hanem egy állandó közösséget is ki kell építeni. Ez a közösség aztán vicces, abszurd, menő, barátságos és barátságtalan üzeneteket ír a streamernek és egymásnak a beépített élő csetrendszeren keresztül. Hogy ebből aztán pénz is fialjon, a nézők a kommentárokon keresztül pénzt is tudtak adományozni. Ez sem csekély összeg: a StreamElementsnél az ezekből befolyt „manna” csak 2019-ben 11,3 millió dollárra (3,4 milliárd forintra) rúgott. Ha pedig az ügy (nem csekély...) pénzügyi részét félretesszük, akkor sem nehéz kitalálni, hogy egy épülő közösség miért fontos bármilyen militáns politikai szervezetnek...
Végül nem elhanyagolandó az sem, hogy ezeket a streamingszolgáltatásokat egész egyszerűen nyílt propagandaeszközként is lehet használni. Az említett DLive nevű streamingszolgáltatót a „BakedAlaska” fedőnevű Tim Gionet, egy közismert neonáci influencer és volt rapper arra használta, hogy még januárban a Capitolium ostromát élőben közvetítette, miközben saját maga „megrohamozta”, és fejenként 3,33 dollárnyi adományt kért kommentáronként, és olyan üzenetekkel tüzelte a nézőközönséget, hogy a „A PATRIÓTÁK IRÁNYÍTANAK!”
A történethez az is hozzátartozik, hogy miután a Wired jelezte a StreamElementsnek a két említett neonácit, BakedAlaskát, illetve Casey-t, végül mindkettőjük fiókját eltávolították.
(Borítókép: Shutterstock)