Aaz olasz trösztellenes felügyelet erőfölénnyel való visszaélés miatt kaszálta el a céget.
Az ügy az Android Auto, a Google mobil operációs rendszerének módosított, autóban való használatra szánt változata miatt pattant ki. A botrányt az okozta, ahogy a Google korlátozta a platformhoz való hozzáférést az Enel X Italia energiaipari vállalat által készített JuicePass nevű elektromosautó-töltő alkalmazás számára.
Az Android Auto lehetővé teszi az autósok számára, hogy a műszerfalra szerelt képernyőn keresztül közvetlenül hozzáférjenek a releváns alkalmazások (például térképek és zenei streaming szolgáltatások) választékához. Az Enel X Italia JuicePass alkalmazása azonban nem tartozott a Google által biztosított harmadik féltől származó alkalmazások közé.
Az alkalmazás az Android platform okostelefonos változatán keresztül érhető el - de természetesen a sofőrnek nem szabad a telefonjáért nyúlnia, amikor a volánnál ül. Így az Android Auto rendszeren keresztül történő hozzáférés tiltása jelentős gátat szab a megfelelő használatnak.
A JuicePass piaci korlátozása felkeltette az olasz versenyfelügyelet figyelmét. Az AGCM (Autorita' Garante della Concorrenza e del Mercato) csütörtökön közölte, hogy a Google megsértette az Európai Unió működéséről szóló szerződés 102. cikkét - és felszólította, hogy tegye elérhetővé a JuicePass-t a platformon keresztül.
Azt is hozzátették, hogy a Google-nek ugyanezt az átjárhatóságot kell biztosítania az Android Autóval más, harmadik féltől származó alkalmazásfejlesztők számára is.
A hatóság rámutat, hogy a Google Maps alkalmazás, amely az elektromos járművek töltéséhez nyújt néhány alapvető szolgáltatást (például a töltőpontok megtalálását és az oda vezető útvonalakat), az Android Auto rendszeren keresztül is elérhető - és a jövőben olyan, közvetlenül a versenytársakkal versengő funkciókat is tartalmazhat, mint például a fizetés.
A hatóság megállapításai szerint a Google nem engedélyezte az Enel X Italia számára, hogy a JuicePass alkalmazásnak az Android Auto rendszerrel kompatibilis változatát fejlessze ki, amely egy olyan speciális Android funkció, amely lehetővé teszi az alkalmazások használatát vezetés közben, a biztonsági, valamint a figyelemelterelés csökkentésére vonatkozó követelményeknek megfelelően.
- írja az AGCM a szankciót bejelentő sajtóközleményben és még azt is hozzátették, hogy:
A JuicePass az elektromos járművek feltöltésére szolgáló szolgáltatások széles skáláját teszi lehetővé, a töltőállomás megtalálásától kezdve a töltési munkamenet kezeléséig és az állomáson való helyfoglalásig; ez utóbbi funkció garantálja az infrastruktúra tényleges rendelkezésre állását, amint a felhasználó odaér.
Azzal, hogy a Google megtagadta az Enel X Italia használhatóságát az Android Auto rendszerrel, méltánytalanul korlátozta a végfelhasználók lehetőségeit, hogy az Enel X Italia alkalmazást igénybe vegyék az elektromos jármű vezetése és feltöltése során. A Google következésképpen a saját Google Maps alkalmazását részesítette előnyben, amely az Android Auto rendszeren fut, és funkcionális szolgáltatásokat tesz lehetővé az elektromos járművek töltéséhez, amelyek jelenleg a töltőpontok megtalálására és az oda vezető útvonal megkeresésére korlátozódnak, de a jövőben más funkciókat is tartalmazhatnak, például foglalást és fizetést.
A Google tagadja, hogy bármi rosszat tett volna, és a cég azt közölte, hogy nem ért egyet a végzéssel. Arról azonban nem nyilatkoztak, hogy szándékukban áll-e fellebbezni.
A technológiai óriás azt állítja, hogy az Android Auto alkalmazásaihoz való hozzáférés korlátozására azért van szükség, hogy a járművezetők figyelmét ne vonják el. A cég azt is hozzátette, hogy idővel egyre több alkalmazás számára nyitotta meg a platformot - már több ezer kompatibilis alkalmazással, továbbá szándékában áll az elérhetőség folyamatos bővítése.
A Google azonban nem kommentálta, hogy az Enel X Italia elektromos járművek feltöltésére szolgáló alkalmazása miért nem szerepel a már hozzáférést biztosító "ezer" alkalmazás között.
Az AGCM szerint az Enel X Italia alkalmazása
több mint két éve ki van zárva az Android Auto rendszerből.
A Google következő közleményt adta ki:
Az Android Auto első számú prioritása az alkalmazások biztonságos használatának biztosítása vezetés közben. Ezért szigorú iránymutatásaink vannak a jelenleg támogatott alkalmazástípusokra vonatkozóan, és ezek a vezetőtől való elvonási teszteken, valamint a szabályozási és iparági szabványokon alapulnak. Alkalmazások ezrei kompatibilisek már az Android Auto rendszerrel, és célunk, hogy idővel még több fejlesztő számára elérhetővé tegyük alkalmazásaikat. Bevezettük például a navigációs, töltő- és parkolási alkalmazások sablonjait, amelyek bármely fejlesztő számára nyitva állnak. Nem értünk egyet a hatóság döntésével, és felül fogjuk vizsgálni a lehetőségeinket.
A Google az Android okostelefon-platformon keresztül erőfölényben van a piacon, a versenyfelügyelet szerint Olaszországban mintegy háromnegyedes piaci részesedéssel rendelkezik.
Az európai uniós jog szerint az egy piacon fennálló erőfölény megállapítása arra kötelezi a vállalatot, hogy ne korlátozza a versenyt azokon a piacokon, amelyeken tevékenykedik - és az EU már 2017-ben megállapította, hogy a Google az általános internetes keresés területén az Európai Gazdasági Térség minden piacán erőfölényben van.
Az AGCM közölte, hogy „aggódik” amiatt, hogy a Google által az Android Auto alkalmazáshoz való hozzáférésre vonatkozó korlátozások milyen hatással lesznek az elektromos mobilitási piac növekedésére.
Ha ez így folytatódna, [ez] tartósan veszélyeztetné az Enel X Italia esélyeit arra, hogy szilárd felhasználói bázist építsen ki az elektromos járművek értékesítésének jelentős növekedése idején.
- írta a testület, hozzátéve, hogy a Google a JuicePass alkalmazás kizárásával azt jelenti, hogy az nem jelenik meg a felhasználók által használt alkalmazások listáján - ezzel csökkentve a fogyasztók választási lehetőségeit és akadályozva az innovációt.
A hatóság szerint a Google magatartása befolyásolhatja az elektromos mobilitás fejlődését egy
kritikus fázisban
- mivel az elektromos autók töltőinfrastruktúrája kiépítés alatt áll, és hozzájárulhat a növekedés és a töltőszolgáltatások iránti kereslet fellendítéséhez.
Következésképpen lehetséges negatív hatások érhetik az elektromos járművek elterjedését, a "tiszta" energia használatát és a környezetileg fenntarthatóbb mobilitásra való átállást
– figyelmeztetett a hatóság, a versenyellenes magatartást a környezetre gyakorolt negatív következményekkel hozva összefüggésbe.
Az AGCM hozzátette, hogy figyelemmel fogja kísérni, hogy a Google megfelel-e a végzésének, hogy hatékonyan és helyesen hajtsa végre a harmadik fél alkalmazásfejlesztők számára az Android Auto alkalmazáshoz való hozzáférés biztosítására vonatkozó kötelezettségeket.
A hatóság intézkedése ízelítő lehet abból, hogy a készülő digitális piaci törvény (DMA) alapján mi vár a Google-hoz hasonló „kapuőr” cégekre Európában.
A kiemelt jogalkotási javaslat célja, hogy a versenyjog utólagos érvényesítését előzetes szabályokkal egészítse ki arra vonatkozóan, hogy a mások piacra jutását közvetítő domináns platformok hogyan viselkedhetnek - többek között az „interoperabilitás” támogatására vonatkozó előzetes követelmények előírásával.
A DMA lényege, hogy a versenyjogi vizsgálatok eredményes lefolytatásához szükséges lassú és fáradságos munkát a technológiai óriásokra kirótt proaktív intézkedésekkel egészíti ki, amelyekkel eleve megelőzhetők bizonyos típusú ismert piaci visszaélések. A rendelet elfogadása és alkalmazása azonban az egész EU-ban valószínűleg még évekig várat magára. Addig is folytatódnak a nagy technológiai cégek versenyjogi vizsgálatai.
Az olasz AGCM egyébként tavaly októberben is indított egy vizsgálatot a Google hirdetésmegjelenítési üzletágával kapcsolatban.
A Google az elmúlt években már számos uniós trösztellenes döntéssel szembesült - többek között az Android működése miatt kiszabott 5 milliárd dolláros büntetéssel is. Bár a versenytársak továbbra is azt kifogásolják, hogy a Google által az említett 2018-as internetes kereséssel kapcsolatos határozatra kidolgozott korrekciós intézkedés még mindig nem tükrözi a tisztességes versenyt.