Mire jutunk, ha összevetjük a milliárdosok űrversenyének résztvevőit?
A számológép szerint ugyan egy Bezos 33 Bransont ér, de az űrben senki sem hallja a plasztikkártyák kapirgáló hangját vagy egy bankjegyköteg puffanását, és a vagyon mit sem ér, ha az ember egy pörkölt fűcsomók övezte lyuk a talajban. Egy igazi űrhajósnál a fittség a döntő, és bár bicepsz terén mindkét úr jól áll, az életkor, továbbá a kisebb testmagasság és testsúly miatt (és ebben az esetben nem a karcsúság, hanem az űrbe juttatandó tömeg a szempont) Jeff Bezosnál az előny.
Sir Richard Charles Branson | Jeffrey Preston Bezos |
Született: Richard Charles Branson, 1950. július 18. London (71 éves) |
Született: Jeffrey Preston Jorgensen, 1964. január 12. Albuquerque (57 éves) |
Anyja neve: Evette Huntley Flindt | Anyja neve: Jacqueline Gise |
Testmagasság: 1,79 m | Testmagasság: 1,73 m |
Testsúly: 87,5 kg | Testsúly: 75 kg |
Lábméret: 43-44 | Lábméret: 42 |
Szemszín: Kék | Szemszín: barna |
3 gyerek apja | 4 gyerek apja |
Becsült vagyon: 5,7 milliárd dollár (~1730 mrd huf) | Becsült vagyon: 190 milliárd dollár (~57 678 mrd huf) |
Bezos és Branson űrcégeinek összehasonlításához kissé meg kell erőltetni magunkat. A Virgin Galactic ugyanis egy űrturizmusra szakosodott cég, nemcsak léha, de kicsi is az automatikusan visszatérő hordozórakétát gyártó és a holdra szálló egység legyártásáért pályázó Blue Originnel összehasonlítva. Az is igaz persze, hogy a Virgin Galactic az első űrvállalat volt a tőzsdén, ezzel már biztos bekerült a történelemkönyvbe, míg a Blue Originnek csak akkor lesz esélye maradandót alkotni, ha élve hozza vissza tulajdonosát.
Érdemes tudni továbbá, hogy Jeff Bezos félmilliárd dollárt tolt alapításkor a Blue Originbe, és becslések szerint további egymilliárd dollár értékben adott el Amazon-részvényeket, hogy a működést finanszírozza. A Blue Origin emellett félmilliárd dolláros szerződést is kapott az amerikai légierőtől katonai eszközök űrbe juttatásáért.
Richard Branson ezzel szemben százmillió dollárral alapította a Virgin Galacticet, amelybe 380 millió dollárral szállt be egy Aabar nevű, egyesült emírségekbeli befektetési alap. De a helyzet még ennél is bonyolultabb: Branson Virgin Groupjának van egy Virgin Orbit nevű, miniműholdak felbocsátására szakosodott cége is, és 2012 óta teljes egészében a Virgin Group tulajdona a Spaceship Company, amely az űrhajót és a hordozó óriásrepülőgépet is gyártja.
Összességében az elmúlt évtizedben nem nagyon pörgött fel az űrturizmus, úgyhogy csak pár százezer dolláros bevételt könyvelhettek el tavaly.
Virgin Galactic | Blue Origin |
Alapítás ideje: 2004 | Alapítás ideje: 2000 |
Alkalmazottak száma: 823 | Alkalmazottak száma: 3500 |
A gyakorlati próbák és tapasztalatok terén egyértelműen a Branson-csapatnál van az előny. Gépük a Paul Allen és Burt Rutan által 1994-től fejlesztett SpaceShipOne leszármazottja, amely nemcsak nagyobb, de rengeteget repkedtek is vele, és sajnos halálos balesetük is volt: az osztály első tagja, a VSS Enterprise 2014 októberében lezuhant a Mojave-sivatagban. A balesetben Michael Alsbury pilóta életét vesztette, társa, Peter Siebold súlyos sérüléseket szenvedett.
VSS Unity | New Shepard |
Fejlesztés kezdete: 2006 | Fejlesztés kezdete: 2006 |
Példányok: SpaceShipTwo-osztály, 2 db, (megsemmisült: 1) | Példányok: 3 db (megsemmisült: 1) |
Tesztrepülések: 57 | Teszindítások: 15 |
Repülés utassal: 3 | Repülés utassal: 0 |
Összességében míg Bezosé a menőbb űrcég, és ő a gazdagabb és fittebb űrhajós, Bransoné a jobb űrhajó. Nyilvánvaló, hogy a milliárdos űrverseny résztvevői nem egy ligában játszanak, de ettől még jobban kidomborodik, hogy milyen kockázatot vállal Jeff Bezos, hogy kiharcolja helyét a világűrben.
(Borítókép: Jeffrey Preston Bezos. Fotó: Alex Wong / Getty Images)