Holt galaxisokat talált a Hubble

2021. szeptember 26., vasárnap 08:25

Tudományos áttörés és nyomasztó rejtély, amit a csillagászok találtak.

A Hubble űrteleszkóp hat titokzatos élettelen galaxist talált. Az univerzum keletkezése után 2-3 milliárd évvel a legnagyobb galaxisok elvesztették és sohasem kapták vissza a csillagkeletkezéshez szükséges hidrogénjüket. Nemcsak maga a felfedezés, hanem annak technikai megvalósítása is tudományos áttörés.

Ezen a ponton a világegyetem összes galaxisában rengeteg csillag keletkezett, gyakorlatilag ez a csillagkeletkezés korszakának csúcsa. Mi történhetettt ezekkel a hideg gázgalaxisokkal?

– teszi fel akérdést Kate Whitaker, a Massachusetts Egyetem csillagászprofesszora, a felfedezést bemutató tanulmány szerzője.

A csillagok születéséhez szükséges hidrogén nélkül a galaxisok képtelenek megújulni, akkor is, ha bekebeleznek pár szomszédos galaxist. Ezek a galaxisok különösen nagyok, a nagyobb galaxisklaszterek belsejében helyezkednek el, és nem keletkezett új csillag bennük az elmúlt 12 milliárd évben.

Az viszont rejtély, hogy hova tűnt a hidrogén.

Lehet, hogy a szupermasszív fekete lyuk a galaxis közepén felmelegítette a gázt? Ha ez történt, továbbra is ott kellene lennie. Vagy csak elsöpörte, és a galaxis képtelen visszaszerezni? Vagy egyszerűen a galaxis felhasználta az összes hidrogént, és nem maradt több? Ez néhány nyitott kérdés, amire megpróbálunk választ találni

– mutatott rá Whitaker.

Egy tavaly talált galaxisnál már 1,5 milliárd évvel az ősrobbanást követően leállt a csillagkeletkezés.

A galaxisokat a Hubble találta meg, majd a chilei ALMA obszervatórium vizsgálta hideg hidrogén után kutatva. Az ilyen vizsgálatokhoz nem rendelkezünk kellően fejlett obszervatóriumokkal, segített azonban a gravitációs lencsehatás, vagyis a teleszkóp és a galaxis között elhelyezkedő, azt kitakaró más galaxisok tömege a teret meghajlítva eltérítette és felerősítette a fényt. Az így lehetővé tett vizsgálatok megállapították, hogy a galaxisokban az elvárt hidrogéngáz átlag 4,6 százaléka található (egyikük esetében a szokásos mennyiségnek mindössze fél százaléka).

Minden jel arra mutat, hogy nincsenek fellángolások, a gáz nem tér vissza, egyszerűen annyi történt, hogy a galaxisok elfogyasztották hidrogénkészletüket. Ha mégsem ez történt, hanem valami más ok miatt tűnt el a galaxisok feléből a csillagok létrejöttéhez szükséges anyag, azt további kutatások fogják kideríteni.

(Big Think, CBS News)