Pac-Man él, és csillagokat eszik

2021. október 18., hétfő 14:47

Október 12-én, pénteken tett közzé a NASA egy, a Hubble űrteleszkóp által készített fotót, melyen a legendás játékfigurára, Pac-Manre hasonlító N 63A szupernóva maradványa látható.

A Namco ikonná vált játékfigurájára nagyon hasonlító jelenség a Tejútrendszertől 163 ezer fényévnyire levő szabálytalan galaxisban, a Nagy Magellán-felhőben található. A Nagy Magellán-felhő „csillagászati kincsesház”, mivel csillagok születésének és fejlődésének is otthona. Az égi Pac-Mant is az egyik ilyen csillagkeltetőben fedezte fel a Hubble; ezekben a régiókban a gázfelhők cseppfolyóssá válnak, és protocsillagok képződnek belőlük. A NASA szerint azonban a szupernóva robbanása okozta lökéshullámok megállították a csillag- és bolygóképződést, mivel eloszlatták a csillagképződéshez szükséges gázokat.

Az N 63A fiatal képződménynek számít, az űrügynökség szerint van rá esély, hogy a Pac-Man formájú jelenség saját csillagkeltetővé válik majd a jövőben. Érdekesség, hogy a Nagy Magellán-felhő fényes objektumként szemmel is látható a Földről a déli égbolton, ám arra ne számítsunk, hogy Pac-Mant is felfedezzük majd benne.

A harminc éve szolgálatban álló Hubble egyre gyakrabban mutatja az öregedés jeleit, a nyáron tetszhalott állapotba is került, ebből sikerült visszahozni. Azóta több remek és látványos felvételt is sikerült az űrobszervatórium segítségével rögzíteni, például égi szívet átdöfő kardot, holt galaxisokat, vagy éppen égi szemet. A Hubble váltása, a James Webb Űrteleszkóp hosszú csúszás után idén év végén indulhat útnak, hogy folytassa a felfedezést, melyet a Hubble elkezdett.

(Borítókép: NASA / ESA / HEIC and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA))