Annyi kóbor bolygót találtak, mint még soha

2021. december 23., csütörtök 15:17

Lehet, hogy több bolygó repül egyedül az űrben, mint amennyi csillag körül kering.

Csillagászok rekordszámú csillagtól függetlenül sodródó bolygót találtak a Tejútrendszerben, derül ki a Nature Astronomyben megjelent kutatásból. Az infravörös sugárzás alapján azonosított mintegy 170 égitestből 70 egész biztosan kóbor exobolygó – ezzel a felfedezéssel gyakorlatilag megduplázódott az ismert kóbor bolygók száma.

Nem tudtuk, hogy mire számítsunk, és nagyon izgalmas, hogy ilyen sokat találtunk

– mondta a felfedezésről Núria Miret-Roig a Bordeaux-i Egyetem asztrofizikai laboratóriumának munkatársa.

A exobolygókat leginkább csillagukra gyakorolt hatásuk alapján lehet felfedezni, a gravitációjuk okozta kitérés vagy az áthaladásukkor megfigyelhető fényességcsökkenés alapján. A csillagrendszeren kívüli bolygóknál ezek a módszerek nem működnek.

Miret-Roig az Európai Déli Obszervatórium Nagyon Nagy Távcsövét, a hawaiin található japán Subaru Távcső, az ESA Gaia szondája és chilei Victor M. Blanco Teleszkóp sötét anyag kamerája 20 évre visszamenő adatait elemezték.

Apró mozgásokat és több tízmillió fényforrás színét és fényerejét mértük. Ezek alapján tudtuk biztonsággal azonosítani a leghalványabb égitesteket, a kóbor bolygókat

– mutatott rá Miret-Roig.

A vándorló bolygókat a Tejút 420 fényére található területén a Skorpió csillagképben találták. Pontos számuk bizonytalansága abból fakad, hogy nem tudták megmérni ezek tömegét. A Jupiter tömegének tizenháromszorosát meghaladó égitesteket már nem bolygónak, hanem bukott csillagnak, vagy barna törpének tekinti a tudomány.

Az eredmény ettől függetlenül alátámasztja azt, hogy a kóbor planéták jóval gyakoribbak mint gondoltuk, és számuk akár a csillag körül keringő „normális” bolygók számát is meghaladhatja.

További kutatások deríthetik ki, hogy miként keletkeznek ez ilyen bolygók. Soha nem is látnak csillagot és a csillagközi ködből összesűrűsödve jönnek létre, avagy drámai gravitációs kölcsönhatások repítik ki őket a csillagrendszerükből?

(via GizmodoSpace.com)