A hangalapú asszisztensek, köztük a Google Home, az Amazon Alexa és az Apple Siri gyors térhódítása a kutatók szerint hosszú távon káros hatással lehet a gyermekek szociális és kognitív fejlődésére, különösen az empátiára, az együttérzésre és a kritikai gondolkodásra.
A hangvezérelt okoseszközök a szobatisztaságra való emlékeztetéstől kezdve az esti mesék elmondásán át használatosak akár beszélgetőpartnerként is. A neveléshez szinte a gyermekek születése napjától kezdve alkalmazzák a szülők az okoseszközöket.
„A gyermekekre gyakorolt többszörös hatások közé tartoznak a nem megfelelő válaszok, a szociális fejlődés akadályozása és a tanulási lehetőségek akadályozása” – mondta Anmol Arora, az Archives of Disease in Childhood (A gyerekkori betegségek archívuma) című folyóiratban megjelent cikk társszerzője.
„Az egyik fő aggodalom az, hogy a gyerekek emberi tulajdonságokat és viselkedést tulajdonítanak olyan eszközöknek, amelyek lényegében betanult szavak és hangok listájából merítenek” – mondta Anmol Arora.
A gyerekek antropomorfizálják, majd utánozzák az eszközöket, lemásolják úgy, hogy nem változtatják meg a hangszínt, a hangerőt, a hangsúlyt vagy az intonációt. Egy másik probléma, hogy a gépek nem várják el automatikusan, hogy a gyerekek azt mondják, hogy kérem vagy köszönöm.
Az eszközök korlátozottak a kérdések típusait illetően is, amelyekre válaszolni tudnak. Ennek eredményeképpen a gyerekek nagyon szűk kérdésformákat fognak megtanulni, és mindig felszólítás formájában.
A különböző akcentusok felismerésével is gondok vannak. Ha egy gyermek különösen fiatal, előfordulhat, hogy bizonyos szavakat nem tud megfelelően kiejteni, és akkor fennáll a veszélye, hogy a szavait félreértelmezik.
Miklósi Ádám magyar biológus publikált egy tanulmányt, amely szerint az okostelefonok és táblagépek használata hosszú távú hatásokkal „átkábelezi” a gyermekek agyát. Fontosnak nevezte a kutatást, és azt mondta, hogy többet kell tenni azért, hogy a technológiai vállalatok komolyan vegyék a kérdést.
Jelenleg ezek az eszközök nagyon primitívek, mert azok, akik kifejlesztik őket, nem törődnek az emberi interakcióval vagy a gyermekek fejlődésére gyakorolt hatásukkal. Tudják, hogy a felnőttek hogyan használják ezeket az eszközöket, de az egészen más, ahogyan a gyerekek használják őket, és amilyen hatást gyakorolnak a gyerekekre
– mondta Miklósi Ádám a brit lap szerint. A biológus szerint sokkal több kutatásra van szükség, valamint etikai irányelvekre az okoseszközök gyermekek általi használatára vonatkozóan.