Szuperorganizmusok mászkálnak a fogainkon

2022. október 15., szombat 20:45

Baktériumokból, gombákból állnak, és végtagokat növesztenek.

A Pennsylvaniai Egyetem fogorvosi karának kutatói a kisgyerekek fogromlását vizsgálva olyan szervezetekre bukkantak, amik csak árnyalatnyival voltak ijesztőbbek a gyerekeket fognyűvő manókkal riogató mesekönyveknél.

A súlyos fogszuvasodásos esetektől vett nyálmintákban két fajt azonosítottak: a Streptococcus mutans baktériumot és a Candida albicans gombát. Kiderült, hogy ezek a mikrobák szeretnek egy csoportba tömörülni, sőt össze is dolgoznak. A baktériumok a gombaszálakra ragasztották magukat, biofilmet képezve. Ebben a felállásban pedig mindkét faj jobban járt, mint egyedül, de ez csak a kezdet volt.

A kutatók a petricsészébe helyezett foganyaggal és nyállal dolgozva élőben is követték a különös társulás működését, és megdöbbentő látvány tárult eléjük. Az együttműködéssel sokkal többre voltak képesek, mint a részeik összege. A Candida albicans nem egy mozgékony élőlény, a Streptococcus mutans még kevésbé az. A baktériumokkal borított gombák viszont óránként 40 mikronos sebességgel vonszolták magukat a fogon, sőt 100 mikronos ugrásokat is tettek, ami méretarányosan négyszer akkora, mint amekkora ugrásra egy béka képes. Gyakorlatilag a szervezetben sérüléseket gyógyító sejtek sebességével haladtak, és egyik fogról a másikra tudtak ugrani.

Nagyon sok emergens funciójuk van, és ez olyan előnyöket ad az együttműködésnek, amiket egyedül nem érnének el. Olyan, mint egy új organizmus – egy szuperorganizmus – új funkciókkal

– mondta Hyun Koo, az amerikai tudományos akadémia lapjában, a PNAS-ben megjelent tanulmány szerzője.

A szuperorganizmus az összefogás erejével nagyon hatékony a szájüreg teljes elfoglalásában, és sokkal több szuvasodást is okoz.

A Bázeli Egyetem mikrobiológusa, Knut Drescher független véleménye szerint a felfedezés azért jelentős, mert bár ilyen biológiai társulásokat rég ismerjük, de viszonylag keveset tudunk a képességeikről. Márpedig a fognyűvő olyan dolgokat tud, amiket elképzelni sem mertünk.

A kézenfekvő következtetés, amit a kutatók is levontak, hogy a társulás megakadályozása a legjobb stratégia a gyermekkori agresszív fogszuvasodás megelőzésében.

(New Atlas, ScienceAlert)