Egy apró pukkanással nyolcvan százalékkal zuhant a részvényeik értéke.
A tőzsdei befektetők elfordultak az önvezető autókhoz szoftvert és technikát fejlesztő cégektől, derül ki a Crunchbase piaci elemzéséből. A vizsgálatban 14, nemrégiben tőzsdére került cég teljesítményét vizsgálták.
2020-ra a piac komolyan megéhezett a futurisztikus megoldásokra, és az ilyen vállalkozások részvényeit kibocsátásukkor mintegy 51 milliárd dollárért vásárolták. Pár évvel később e cégek összesített piaci értéke alig haladja meg a 9 milliárd dollárt – írja a Crunchbase News.
A legnagyobb, 95 százalékos esést az önvezető teherautókat fejlesztő Embark és a LiDAR-technológiát fejlesztő Velodyne Lidar és a Quanergy mutatta. Közülük is a legnagyobb bedőlést az Embark produkálta, amelynek egy évvel kibocsátása után kisebb a piaci kapitalizációja, mint a meglévő készpénztartaléka.
Miközben a befektetők látszólag teljesen elvesztették az érdeklődést az önvezető autók iránt, a szakmai befektetők továbbra is pénzelik a területet. A gépitanulás-alapú rendszert fejlesztő londoni Wayve még Ukrajna orosz megszállása előtt 200 millió dollárt tudott bevonni. A Ford tavasszal 130 millió dollárt fektetett az okosúttechnikát fejlesztő Canvue-ba. A kínai WeRide és Soterea is további tőkéhez jutott.
Összességében azonban a szakmai befektetőkkel együtt is nagyon visszaesett a terület a csomagkiszállító robotokat gyártó Nuro tavalyi, 600 milliós befektetése óta.