Fehérjehiány okozza az elhízást?

2022. november 14., hétfő 10:36

Túlevéshez vezet, ha a szervezet nem jut elég jó minőségű fehérjéhez.

A Sydney-i Egyetem munkatársai új tanulmányban vizsgálták az intézmény professzorainak, David Raubenheimernek és Stephen Simpsonnak 18 éves feltevését az elhízás járványszerű globális terjedéséről. A fehérjeáttétel-hipotézisnek nevezett elmélet szerint az evolúció következtében az emberi táplálkozást a fehérjebevitel irányítja. Ennek egyik potenciális következménye, hogy hajlamosak vagyunk addig enni, amíg a szükséges fehérjemennyiséget be nem juttattuk.

Az embernek, mint sok más fajnak, erősebb étvágya van a fehérjékre, mint a fő energiaforrásokra, a zsírra és cukrokra. Ennek következtében, ha az étrendünket zsírokkal és szénhidrátokkal hígítjuk fel, több energiát fogyasztunk, hogy a fehérjeéhséget csökkentsük

– fogalmazott David Raubenheimer professzor, aki a világot körbeutazva vizsgálta a különböző kultúrák étkezési szokásait.

A táplálkozáskutatók által az elhízás fő okozójának tekintett erősen feldolgozott élelmiszerek és gyorsételek ebben a gondolatmenetben azért olyan károsak, mert kevés fehérjét tartalmaznak, így az étrendet felhígítva túlevésre ösztönöznek.

A fehérjék az élet alapvető építőelemei, amelyet az anyagcsere során alkotóelemeire, aminosavakra bont a szervezet, hogy saját fehérjéit építse fel belőlük. A nagy fehérjetartalmú élelmiszerek a húsok, a hal, a tojás, a tej és a szója.

A friss tanulmányt az elhízással foglalkozó Obesity szaklap szerkesztői az év öt legfontosabb cikke közé választották. A dolgozat egyebek között az ausztrál országos élelmiszer- és mozgásfelmérés adatait vette alapul, és megállapította, hogy a lakosság 9341 fős mintájában a napi energiabevitel 8671 kilojoule volt, amiből 18,4 százalék volt fehérje, 43,5 szénhidrát, 30,9 százalék zsír, 2,2 százalék rost és 4,3 százalék alkohol.

Az elemzés több olyan adatot is talált, ami alátámasztja a fehérjeáttétel-hipotézist. Az egyik ilyen, hogy az átlagos reggeli jellemzően kevés fehérjét tartalmaz, azonban megfigyelhető volt, hogy minél fehérjedúsabb étkezéssel indította a napját valaki, később kevesebb magas energiatartalmú cukros, zsíros, sós ételt fogyasztott a nap folyamán.

(New Atlas, SciTechDaily)