Ausztráliában visszaszorították az ittas vezetést, a fáradtság okozta balesetek száma viszont nem változott.
Megduplázza a baleset esélyét, ha a sofőr kevesebb mint öt órát aludt a vezetést megelőző 24 órában – állapítja meg ausztrál kutatók a Nature and Science of Sleep szaklapban megjelent cikke, melyet a Science Alert szúrt ki.
Az ausztrál adatok szerint a balesetek 20 százalékát okozta fáradtság. A kontinensen az elmúlt két évtizedben jelentősen közérdekű kampányokkal és fokozott közúti ellenőrzésekkel sikerült visszaszorítani az ittas vezetésből származó balesetek számát, a fáradtság okozta baleseteket azonban nem.
A szakemberek 61 korábbi tanulmány adatait gyűjtötték és vetették össze, így jutottak arra, hogy a kialvatlan vezetés a 0,05 százalékos véralkoholszintnek megfeleltethető kockázattal jár.
A balesetveszély az alvással töltött órákkal egyenes arányban csökken. Egyes kutatások megállapításai szerint, aki a vezetést megelőző napban négynél kevesebb órát aludt, vagy egyáltalán nem aludt, annál tizenötszörös a baleset valószínűsége.
A kutatók ennek megfelelően megfontolásra javasolják, hogy törvényben tiltsák a kialvatlan vezetést. Elismerték ugyan, hogy nincs olyan szonda, ami közúti ellenőrzéskor kimutatja a fáradtságot, továbbá azt is, hogy az alkoholfogyasztással szemben nem egyéni döntésen múlik a kipihentség például esti műszakban dolgozók vagy újszülöttet nevelők esetében.
Példaként hozták ugyanakkor az amerikai New Jersey állam szabályozását, ahol jogilag beszámíthatatlanságot eredményező körülménynek tekintik, ha alvás hiányára derül fény egy autósnál.
Ausztráliában az ittas vezetés törvény által megszabott határértéke a 0,08 százalékos véralkohol-koncentráció.