Nagy felfedezést tettek a csillagászok a galaxis legforróbb bolygóján

2023. április 29., szombat 06:27

A kutatók egy újonnan kifejlesztett módszerrel fedezték fel a terbium néven is ismert ritkaföldfémet a galaxis legforróbb bolygóján.

A csillagászok múlt héten mutatták ki a legnehezebb létező elem, a szamárium meglétét egy, a Földtől 556 fényévnyire található Jupiter exobolygón. Most pedig egy másik különleges elemet, a rendkívül ritka terbiumot mutatták ki egy nem kevésbé különleges exobolygó légkörében.

A 4000 Celsius-fokos átlaghőmérsékletű KELT-9 nevű exobolygó a galaxis legforróbb bolygója lehet.

A Földtől mintegy 670 fényévre lévő csillag körül keringő KELT-9-et 2016-ban fedezték fel a csillagászok. Az felfedezést egy, a svédországi Lund Egyetem kutatói által kifejlesztett új módszer tette lehetővé.

„Új módszert fejlesztettünk ki, amely lehetővé teszi, hogy az eddigieknél sokkal részletesebb információkhoz jussunk. Ennek segítségével hét elemet fedeztünk fel, köztük a ritka terbiumot, amelyet eddig még soha nem találtunk egyetlen exobolygó légkörében sem” – mondta Nicholas Borsato, a Lundi Egyetem asztrofizika doktori hallgatója közleményében.

A terbium a kémiai elemek lantanoid csoportjába tartozó ritkaföldfém. Annyira ritka, hogy a világ terbiumtermelésének 99 százaléka egyetlen, a Belső-Mongóliában található Bayan Obo bányászati körzetben történik. Emiatt is döbbentek meg a csillagászok, mikor a Földtől több száz fényévre lévő exobolygó légterében bukkantak erre a különleges elemre– írja az Interesting Engineering.