Több ezer éve a Föld útitársa az újonnan felfedezett aszteroida

2023. június 1., csütörtök 18:21

Olyan kisbolygóra bukkantak űrkutatók, amely ugyanazon a pályán kering a Nap körül, mint a Föld. A 2023 FW13 aszteroida már több mint kétezer éve bolygónk közvetlen szomszédja, és még jó ideig az is marad.

A kisbolygót 2023 FW13 névre keresztelték, és „kvázi holdnak”, illetve „kvázi műholdnak” tekintik, ami annyit tesz, hogy

a Földhöz hasonló időintervallumban kering a Nap körül, de bolygónk gravitációs vonzása csak kismértékben befolyásolja.

A 15 méter átmérőjű 2023 FW13 a Föld körül is kering, és 14 millió kilométerre meg is közelíti bolygónkat – írja a Livescience.

Az aszteroidát a hawaii Pan-STARRS obszervatórium szúrta ki először márciusban. A „kvázi hold” létezését ezután a Canada-France-Hawaii Telescope és két arizonai obszervatórium is megerősítette, mielőtt április 1-jén hivatalosan is felkerült a Naprendszer bolygóinak és holdjainak listájára a Nemzetközi Csillagászati Unió Kisbolygó Központja révén.

Egyes becslések szerint a 2023 FW13 már legalább az időszámításunk előtti századik év óta a Föld kozmikus szomszédja, és még sokáig – körülbelül 3700-ig – követi jelenlegi pályáját az aszteroidát először kategorizáló Adrien Coffinet csillagász és újságíró szerint.

Úgy tűnik, ez a Föld eddig ismert leghosszabb kvázi műholdja

– tette hozzá Coffinet.

Egyébként nem a 2023 FW13 a Föld egyetlen kísérője; egy másik „kvázi műholdat” is felfedeztek 2016-ban. A Kamo'oalewa nevet viselő égitest hasonlóan közel mozog a Földhöz – sőt, egy 2021-es tanulmány szerint ez az aszteroida valójában a Föld holdjának egyik darabja lehet.

Veszély jó eséllyel egyik aszteroida miatt sem fenyeget minket: mint korábban írtunk róla az Indexen, a NASA szerint az előttünk álló 100 évben nem kell tartanunk attól, hogy aszteroida csapódna a Földbe.