A szürreális vizuális hatás és a képgenerátorok miatti általános szorongás vezetett a tévedéshez.
Amikor Suzi Dougherty Apple-gyártmányú telefonjával lefotózta 18 éves fiát, Caspart a Sydney-i Powerhouse Museum Gucci-kiállításán, még nem sejtette, hogy icipicit bevonul majd a művészettörténetbe (vagy legalább a marketingtörténelembe).
Dougherty fotója egy igazi szürreális dokumentum lett. Divatmagazinból kivetülő retró mosdót ábrázol virágmintás alkalmi öltözetbe bújtatott próbababákkal, a Ragyogás hangulatát idéző vizuális hangulattal. A látókéregbe maró képet a privátban színésznőként dolgozó Dougherty benevezte egy helyi galéria/képkeretáruda/kreatív fotósbolt pályázatára. A zsűri mind a négy tagjának
tetszett a fotó, aztán rögtön el is utasították,
mert arra gyanakodtak, hogy mesterséges intelligencia által működtetett képgenerátorral készült.
Nem is tudom, hogyan kell AI-fotót készíteni. A ChatGPT-t is csak most próbálom megérteni
– nyilatkozta Dougherty a Guardiannek, és elmondta, hogy fia végtelenül viccesnek találta a történetet. Ő maga nem háborodott fel rajta, inkább hízelgőnek találta.
Biztos azért gondolják, hogy mesterséges intelligenciával készült, mert jó
– vélekedett.
Iain Anderson, a pályázatot meghirdető bolt tulajdonosa elmondta, hogy megnézte a digitális fotó metaadatait. Ez egy digitális fotókhoz csatolt, képről szóló adathalmaz, amelyből kiderül, hogy mikor, milyen beállításokkal készült a kép, például az is, hogy egy iPhone-nal készítették. Anderson azonban nem tudta eldönteni a metaadatok alapján, hogy valódi-e, amit lát – valószínűleg inkább nem hitt a szemének, és azt gondolta, be akarják csapni.
Később az Instagramon nyilvánosan megkövették Doughertyt a túlkapás miatt, és sajnálatukat fejezték ki, amiért elesett az 500 ausztrál dolláros díjtól.
Az első intelligens képgenerátor 2021 elején jelent meg, és képes volt kellő gondossággal leírt instrukcióknak megfelelő stílusban képet előállítani. Az azóta eltelt évek során már nyert képzőművészeti pályázatot gép által generált vízió, de idén áprilisban a Sony World Photography egyik díját is mesterségesen előállított kép vitte el. Utóbbi esetben a csínytevő/alkotó Boris Eldagsen elmondta, hogy csak próbára akarta tenni pályázatot, hogy vitát provokáljon.
A szervezők ugyan hangsúlyozták, hogy a nyílt kategóriában, amelyben a kép nyert, elfogadott mindenféle kísérletezés – a cianotypiától a különböző digitális eszközök alkalmazásáig. Eldagsen visszautasította a díjat, és leszögezte, hogy a mesterséges intelligenciának nincs helye egy ilyen pályázaton.
A szóban forgó ausztrál esetből persze kiderülhet, hogy a mesterséges intelligencia már nem is csak etikai és technikai, hanem stilisztikai kérdés, amiben megfordult az Eldagsen által generált helyzet, és a zsűri bukott el a Turing-teszten. Ha úgy tetszik, várjuk, amikor online áruházból rendelt szilikon-kézanomáliákkal igyekeznek a feltörekvő művészek utánozni a gépi hallucinációkat.
(BBC, The Guardian, Petapixel)