Megtalálták a legközelebbi ismert fekete lyukakat

2023. szeptember 17., vasárnap 08:59

Mivel sötétek, a környezetükre gyakorolt hatásuk alapján ismerhetők fel – egy európai űrteleszkóp segítségével.

A Bika csillagképben található Hyadok nyílt halmaz számos fekete lyukat tartalmaz – az Európai Űrügynökség Gaia űrteleszkópja által gyűjtött adatok szerint. Jelen ismereteink szerint ezek lehetnek a Naprendszerhez legközelebb elhelyezkedő fekete lyukak. A Padovai Egyetem és a Barcelonai Egyetem kutatóinak felfedezését a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society közölte.

A fekete lyukak olyan csillagok összeomlásából keletkező égitestek, amelyeknek szélsőségesen erős gravitációját a fény sem képes elhagyni. Az eseményhorizontnak nevezett határvonalat átlépő anyag már nem térhet vissza, és a tér-idő extrém görbületének foglya marad. A fekete lyukak természete és működése a kozmológiai és fizikai elméletek egy folyamatosan fejlődő területét jelentik, annyi azonban mindenki számára világos, hogy ezek a világegyetem legpusztítóbb jelenségei közé tartoznak, és minél távolabb vannak tőlünk, annál jobb.

Eddig a legközelebbi ismert fekete lyuk a szintén a Gaia által felfedezett Gaia BH1 volt – 1560 fényévnyi távolságban.

A fekete lyukakból tehát nem érkezik fény, ezért észlelésük nem triviális feladat. A Hyadok esetében az olasz és spanyol csillagászok a halmaz csillagainak mozgását modellezve határoztak meg nem világító gravitációs központokat. A halmazt a helyi gázfelhőkből nagyjából ugyanakkor születő csillagok alkotják. Az itt található fekete lyukak az elmúlt 150 millió év során részben vagy teljesen kilökődtek az űrnek ezen régiójából, de még most sincsenek túl messzire. A szakemberek szerint a valós adatokkal leginkább egybevágó forgatókönyv alapján a klaszterben továbbra is két-három fekete lyuk rejtőzik. Ha ez így van, ezek a Naprendszertől mindössze nagyjából 150 fényévnyire találhatók.

Az eredmény áttörés, és a Gaia űrteleszkóp technikai képességeit dicséri, amelynek segítségével 2013 óta követhető egyes csillaghalmazok tagjainak mozgása.

Ezek a megfigyelések segítenek megérteni, hogy a fekete lyukak milyen hatással vannak a csillaghalmazok fejlődésére. Az eredményekkel emellett megpillanthatjuk, hogy galaxisunkban merre helyezkednek el ezek a titokzatos égitestek

– hangsúlyozta a kutatás egyik szerzője, Mark Gieles, a Barcelonai Egyetem munkatársa.

(SciTechDaily, Space.com)