Megtalálták az utolsó nagy meteorbecsapódás nyomát

2023. december 11., hétfő 18:51

Háromnegyed millió évvel ezelőtt történhetett, és olvadt kőcseppekkel szórta meg a világ harmadát. A kráter felfedezését természeti és politikai tényezők nehezítették.

Geológusok meghatározták a Földön bekövetkezett utolsó nagy aszteroidabecsapódás pontos helyét. A 789 ezer évvel ezelőtt keletkezett kráter Laoszban, a Bolaven fennsík őserdői alatt rejtőzik.

Az eseményt okozó aszteroida a becslések szerint két kilométeres lehetett. Következményei a tektiteknek nevezett fekete, üveges kőzetek, amelyek jellegzetes alakú cseppekben hullottak vissza a felszínre, Madagaszkártól az Antarktiszig beborítva a bolygó mintegy harmadát, és máig látható szóródási mezőket hoztak létre Ausztráliában.

A Bolaven közvetlen elődje a 14 kilométer átmérőjű kazahsztáni Zamasin-kráter lehet, amely 900 ezer évvel ezelőtt bekövetkezett nukleáris téllel és tömeges kihalással járó becsapódás során jött létre.

A Bolaven vulkanikus mező már korábban is felvetődött lehetséges helyszínként, de voltak olyan elméletek is, hogy az egykori krátert láva töltötte fel. Megtalálni semmiképp sem volt könnyű, 2015 óta tartó terepmunka kellett hozzá az elszigetelt kommunista ország fel nem robbant bombákkal és taposóaknákkal teli sűrű őserdeiben.

9 méteres üledék alatt végül megtalálták a körkörös becsapódási zónát, és a tektitek homokkőből és bazaltból keletkezett nagyobb darabokból álló rokonait. A kutatást vezető Kerry Sieh, a Nanyang Műszaki Egyetem professzora szerint további kutatásokra lesz szükség, de az öt adathalmaz összevetéséből kirajzolódó kép majdhogynem döntő.

(IFL Science, Phys.org)