Az űrhajó jelenleg tesztrepülést hajt végre két űrhajóssal a fedélzetén, amely arra szolgál, hogy a Starliner később taxiként működhessen a Föld és a nemzetközi Űrállomás (ISS) között. A startot az elmúlt hetekben többször is – műszaki problémákra hivatkozva – elnapolták, de szerdán már semmi nem gátolta meg, hogy a két pilóta útra keljen az űrbe.
Szerdán végre sikeresen elindították a Boeing Starliner űrhajóját, amelynek startját az elmúlt hónapban többször is el kellett halasztani különböző technikai problémák miatt – írta a BBC. Május elején biztonsági okokból, május közepén héliumszivárgásra hivatkozva, majd három nappal a fellövés előtt pedig egy számítógép állította meg a visszaszámlálást egy automatikus ellenőrzést követően.
Szerdán viszont sikeresen megtörtént a felszállás.
A Boeing Starliner űrhajó Barry „Butch” Wilmore és Sunita „Suni” Williams űrhajósokkal a fedélzetén útnak indult, hogy az első úton tesztelje az űrkapszulát, mielőtt a NASA engedélyezné, hogy rendszeresen legénységet szállítson a Nemzetközi Űrállomásra és vissza.
A NASA tíz évvel ezelőtt két új, űrhajóst szállító járművet rendelt az amerikai Boeing és SpaceX cégektől, hogy űrhajósait az ISS-re szállítsa. A SpaceX már négy éve űrtaxiként működik. A küldetés fontos a NASA számára, mert egy második járművel jobban tudná kezelni az esetleges vészhelyzeteket.
A küldetés várhatóan egy hétig fog tartani. A Starliner nagyjából 24 órával a felszállás után érkezik meg az űrállomásra, amely egy nyugodt utazánsak ígérkezik, de Wilmore és Williams űrhajósok terveznek néhány repülés közbeni tesztet. Az egyik ilyen teszt a kapszula kézi irányításának kipróbálása.
Bár a Starliner egy automatizált űrhajó, a duó tudni akarja, milyen a Starliner manőverezése, ha vészhelyzetben erre lenne szükség.
„Láttunk már ilyen helyzeteket más járműveken, ahol például az automatizált dokkolási érzékelők meghibásodtak, és a legénységnek kézzel kellett a kapszulát az állomáson lévő rögzítési ponthoz vezetnie” – nyilatkozták.