Két fiatal (akik közül az egyik még középiskolás) „kicsiben” megoldotta azt, amit Elon Musk SpaceX nevű vállalatánál lehetett látni: olyan rakétát építettek, amely épségben, fékezőernyő segítsége nélkül, és függőleges állapotban maradva tudott landolni a kilövés után.
A The Verge beszámolója szerint a fiatalok – Joe Barnard és Aryan Kapoor – már évek óta dolgoznak kis méretű rakéták tervezésén, és többek közt azon is, hogy miként lehet megvalósítani a landolást fékezőernyő segítsége nélkül. Mint a portál írja, sokszori kudarc után mindkettejüknek sikerült újraalkotnia a SpaceX Falcon 9 rakétájának landolási képességeit – igaz ugyan, hogy sokkal kisebb léptékben tették ezt, viszont (a vállalattal ellentétben) sokmilliárd dolláros költségvetés sem állt rendelkezésükre.
Joe Barnard (aki egyébként zenei területen folytat tanulmányokat felsőfokon) hét éven át tervezett és épített rakétát és különféle komponenseket hozzájuk, beleértve egy egyedi tolóerő-szabályozó mechanizmust a hajtóművekhez.
Ezzel a mechanizmussal – amely egy pár szervómotorra támaszkodik – elérte, hogy a rakétamotor tolóereje öt fokos szögben bármely irányban elfordítható legyen. Majd mindezt érzékelőkkel és egy egyedi szoftverrel is párosította, és ezáltal biztosítani tudta, hogy a rakétái a repülés teljes ideje alatt függőlegesek maradjanak, egészen a landolásig – amint az például az alábbi videójában is látható.
Ezen kívül, 3D-nyomtatott és megmunkált fém alkatrészek segítségével Barnard kifejlesztett egy módszert a szilárd üzemanyaggal működő rakétahajtóművek által termelt tolóerő mennyiségének szabályozására is, amelyeket nem lehet kikapcsolni akkor, ha egyszer már begyújtották őket. Ennek lényege, hogy egy pár állítható kerámialapát összezáródik, hogy eltérítse a hajtómű kipufogógázát, és csökkentse a keletkező felhajtóerő mennyiségét, megkönnyítve ezzel az irányított landolást.
A másik fiatal, Aryan Kapoor (aki még középiskolai tanulmányait végzi) az utóbbi három évben egy hasonló rakétán dolgozott. Az ő rakétája ugyanazt az elvet alkalmazza a tolóerő szabályozására, mint Barnardé, egy különbséggel: egy barométer és egy gyorsulásmérő repülési adatait felhasználva pontosan meghatározza azt, hogy mikor kell beindítani a másodlagos hajtóművet a biztonságos leszálláshoz (ez szintén látható az alábbi videóban).
Kapoor rakétájának a leszálló lábai is sokkal egyszerűbbek, mint a Barnard rakétáé. Ezek nem behajtható lábak, de van rajtuk egy-egy gumiszalagokhoz rögzített műanyag fecskendő, ami segít elnyelni a landolás erejét, javítva ezzel annak az esélyét, hogy a rakéta a földet érés után sem dől oldalra.
A hobbi rakétagyártók nyilván nem tudnak versenyezni SpaceX-szel és más cégekkel, de – mint a The Verge is megjegyzi – számukra épp elég kihívás elérni azt, hogy a rakétáik függőlegesen, segítség nélkül tudjanak landolni a kilövés után.