Neander-völgyi gén enyhítheti a koronavírus tüneteit

2021. február 17., szerda 11:51

Az emberősöktől származó gének szerepe meglehetősen kétélű a legújabb eredmények szerint.

A svéd Karolinska Intézet és a Max Planck Evolúciós Antropológiai Intézet munkatársai, Hugo Zeberg és Svante Pääbo tavaly novemberi tanulmánya kimutatta, hogy egy Neander-völgyi ősöktől származó gén súlyosbíthatja a koronavírus-fertőzés kimenetelét. A kutatók Amerikai Tudományos Akadémia lapjában, a PNAS-ban közölt újabb eredményei szerint bizonyos Neander-völgyi gének védenek is a betegség ellen.

A szóban forgó génvariáns 20 százalékkal csökkenti az esélyt, hogy intenzív ápolásra szoruljon az a hordozó, aki Covid–19-vírussal fertőződik. Afrikán kívül az emberek mintegy fele hordozza ezt a gént.

A Hugo Zeberg és Svante Pääbo által tavaly felfedezett ősi gén a 3-as kromoszómán helyezkedik el, és drámaian növelte annak az esélyét, hogy a betegség a légzés összeomlásáig fajul.

A most talált 12-es kromoszómán található régió, amely csökkenti a súlyos betegség esélyét, szintén Neander-völgyi ősöktől származik. Az itt található örökítőanyag hordozza az úgynevezett OAS-géneket (az OAS egy fehérjecsoport, az oligoadenilát-szintázok nevének rövidítése), amelyek vírusgenomokat lebontó enzimekért felelősek – a Neander-völgyiektől örökölt enzimek pedig, úgy tűnik, hatékonyabban bontják a vírusokat.

Ez mutatja, hogy a Neander-völgyi örökség kétélű kard. A SARS-CoV-2-ra adott reakcióról van olyan génvariánsunk, amiért átkozzuk és amiért dicsérjük őket

– magyarázza Hugo Zeberg.

A kutatás arra is fényt derített, hogy a védő gén elterjedtsége nőtt a legutóbbi jégkorszak óta.

Feltűnő, hogy ez a Neander-völgyi génvariáns ennyire elterjedt világszerte. Ez arra utal, hogy korábban is előnyös volt

– tette hozzá Svante Pääbo.