Föld méretű exobolygót találtak

2014. április 17., csütörtök 19:36

Az MTI azt írja, most először fedeztek fel egy Föld méretű bolygót egy másik csillag lakhatósági zónájában. Az eredeti, a Science-ben megjelent tanulmány szerint a Kepler-186f felszínén a víz folyékony halmazállapotban lehetne jelen – ez az alapvető feltétele az életnek.

A kutatást az amerikai Seti Intézet végezte, Elisa Quintana vezetésével, de egyelőre nem találtak az életre vagy a vízre utaló jeleket a bolygón, ami egyébként egy 490 fényévnyire lévő naprendszerben van.

A bolygót a NASA Kepler-űrteleszkópja észlelte. Az adatok szerint az átmérője alig 10 százalékkal nagyobb a Földénél.

Ez az első, egyértelműen Föld méretű bolygó, amely egy másik csillag körüli életre alkalmas zónában van.

– mondta Quintana a hivatalos közleményben. (Az életre alkalmas zóna az a tartomány, amely se nem túl meleg, se nem túl hideg ahhoz, hogy a víz folyékony halmazállapotú legyen rajta.)

A méret a lényeg

Exobolygókat már korábban is felfedeztek, sőt, kimondottan Föld-szerű példányok is vannak közöttük. Ilyen például a Kepler-22b is; ez nagyjából két és félszer akkora, mint a Föld. Erik Petigura, a Berkeley kutatója, aki sokat dolgozott a Kepler adataival, azt állítja, a Föld-szerű bolygó nem számít ritkaságnak.

Csakhogy. A bolygók keletkezését leíró modellek szerint a Föld átmérőjénél legfeljebb másfélszer nagyobb bolygók körül nem alakul ki a Naprendszer gázóriásaira jellemző vastag gázburok. Legalábbis ezt állítja a NASA Kepler-programjában dolgozó Thomas Barclay.

A Kepler-186f valószínűleg kőzetbolygó, ebben a tekintetben pedig a Földhöz, a Vénuszhoz és a Marshoz hasonlít.

– mondta Barclay.

A Seti Intézet szerint az eddig felfedezett, nagyjából 1800 exobolygó közül nagyjából húsz kering a csillaga körüli élhető zónában, de ezek jóval nagyobb a Földnél, így nem dönthető el róluk, hogy a Földhöz, a Marshoz és a Vénuszhoz hasonló szilárd felszínű bolygók, vagy a Neptunuszhoz és az Uránuszhoz fogható gázbolygók.