A magyar nyelv és irodalom érettségi összeállítói nyilván figyelnek erre, mégis tükrözhet egyfajta korízlést, hogy mi a legnépszerűbb, mi a követelmény, mi az, amit éppen mindenkinek tudnia kell, mert már sokadszor fordult elő az elmúlt tíz évben.
Összegyűjtöttük az érettségi feladatok témáit ezekben a típusokban egészen 2005-től (az emelt szintű érettségi bevezetésétől kezdve) a tavalyi vizsgáig. Csak a májusi, középszintű feladatsorokat vizsgáltuk, a keresztfélévet (illetve a 2006-os februári érettségit), valamint az emelt szintű érettségi sorokat nem néztük meg. A szövegértési feladatokat nem vizsgáltuk.
Az összehasonlító elemzéseknél gyakran a téma közös. A szerzők vagy kortársak, vagy csak ugyanarról írnak. De az is előfordult Karinthy esetében, hogy ugyanannak a témának két értelmezését ugyanattól a szerzőtől kellett vizsgálni. Az érvelési feladatoknál a konkrét művek sokszor szinte semmit nem jelentenek, csak alapot adnak egy téma kifejtésére, az érvelésben viszont már kifejezetten kérnek mindig irodalmi példákat.
Magukat a feladatokat és szerzőiket viszont az alábbi táblázatban összeszedtük, hogy kiderüljön: a szövegalkotásra adott feladatok alapján ki a legnépszerűbb szerző, ha a közoktatásban szerzett ismereteket kell lemérni.
Idő / Típus | Érvelés | Egy mű értelmezése | Összehasonlító elemzés | |||
2005 | Kafka Margit | Az asszony ügye | Mikszáth Kálmán | Szegény Gélyi János lovai | Kosztolányi Dezső | Beírtak engem mindenféle Könyvbe |
József Attila | Levegőt! | |||||
2006 | Umberto Eco | A rózsa neve | Márai Sándor | Halotti beszéd | Vajda János | Húsz év múlva |
Juhász Gyula | Anna örök | |||||
2007 | nincs konkrét mű | Sánta Ferenc | Kicsik és nagyok | Csokonai Vitéz Mihály | Az eleven rózsához | |
Ady Endre | Meg akarlak tartani | |||||
2008 | Ancsel Éve | Összes bekezdése | Petelei István | A könyörülő asszony | Berzsenyi Dániel | Horác |
Vas István | Vides ut alta stet | |||||
2009 | Spiró György | interjúrészlet | Lázár Ervin | Csapda | Vörösmarty Mihály | Keserű pohár |
Petőfi Sándor | Ivás közben | |||||
2010 | Aczél Judit (szerk.) | Beszélgetések Szabó Magdával. | Gelléri Andor Endre | Pármai likőr | Kosztolányi Dezső | A kis mécs |
Karinthy Frigyes | A kis edény | |||||
2011 | Szophoklész | Antigoné | Móricz Zsigmond | A világ végén már szép és jó | Csokonai Vitéz Mihály | Az álom leírása |
Petőfi Sándor | Az álom | |||||
2012 | Albert Camus | A pestis | Arany János | Tetemre hívás | Karinthy Frigyes | Tanár úr kérem / A jó tanuló felel |
Karinthy Frigyes | Tanár úr kérem / A rossz tanuló felel | |||||
2013 | Leszek Kolakowski | Kis előadások nagy kérdésekről | Márai Sándor | Az árva | Berzsenyi Dániel | Napoleonhoz |
Vörösmarty Mihály | Napoleon | |||||
2014 | Márai Sándor | Füveskönyv | Bródy Sándor | Kaál Samu | Berzsenyi Dániel | Életfilozófia |
Arany János | Visszatekintés |
Az összegzésből jól látszik, hogy a szerzők közül az elmúlt tíz évben a magyarérettségin a szövegalkotási feladatokban kétszer volt
viszont már háromszor volt
A többiek csak egyszer szerepeltek. Mindebből persze valójában semmilyen mélyreható következtetést nem lehet levonni, de azért érdekes.
Mondjuk egy fokkal talán érdekesebb, hogy a Chrome és a Libre Office helyesírás-ellenőrzője nem ismeri a magyarérettségi szókapcsolatot. Pedig egybe kell írni, ha a magyar nyelv és irodalomról beszélünk, csak akkor kell külön, ha magyar nyelvű bármilyen érettségiről.