Amíg a világ baromira izgul azon, hogy melyik filmről mondják ki hivatalosan is, hogy jó azok közül a filmek közül, amiket vagy már látott, vagy amúgy sem akart megnézni, a SpaceX nevű amerikai űrvállalat épp arra készül, hogy pályára állítson egy távközlési műholdat egy olyan rakétával, aminek egy tekintélyes darabja felmegy az űrbe, hogy onnan visszaereszkedve leszálljon egy, az Atlanti-óceánon himbálózó uszály fedélzetére. Ez több dolog miatt izgalmasabb, mint az Oscar:
Ez az egész mutatvány azért fontos, mert ez az egész bohóckodás a visszatérő, újrafelhasználható rakétákkal már közepes időtávon is azt jelenti, hogy a töredékére lehet csökkenteni a dolgok űrbejuttatásának árát. Az igazi spórolást ugyanis az hozza majd el, ha lesz egy olyan rakéta, amit nem kell újra és újra legyártani, mert az sokba kerül. Az pláne jó lenne ráadásul, ha ezek a többször is használható rakéták dolguk végeztével mondjuk visszajönnének az indítás helyére, vagy legalábbis leszállnának valahol, ahol az embereknek kényelmes. Na, ezen dolgozik a SpaceX.
Egyszer mársikerült nekik visszahozni egy rakétát, de az a szárazföldre ért vissza, most viszont a vizes-uszályos leszállást próbálják meg, ami eddig még egyszer sem sikerült, hacsak nem vesszük sikernek azt, hogy nagyon látványos robbanásokról sikerült felvételeket rögzíteni.
A közvetítést amúgy itt lehet nézni, a beágyazott közvetítés alatt igyekszem a magyar idő szerinti időbélyegzőkkel jelezni, ha valami érdekes történik. Az indítás elméletileg 0:46-kor lesz, addig még visszaszámlálás meg mindenféle ellenőrzések, és nagyon könnyen előfordulhat, hogy visszafújják az egészet: ezt a műholdat most harmadszor próbálják meg elindítani, kétszer már visszalőtték a startot.
0:35 - Egyelőre minden rendben, 12 perccel az indítás előtt folyik az üzemanyag betöltése és a rakéta rendszereinek ellenőrzése. Az időjárási körülmények ideálisak, szerencsés esetben egy hajó vagy repülő sem sérti meg a következő negyed órában a környékre kiadott közlekedési tiltásokat.
0:37 - Tíz perccel a start előtt az indítást megelőző eljárás abba a szakaszba lépett, amelyben minden hiba az egész ellenőrzési procedúra újrakezdését jelenti. A SpaceX-nek másfél órája van az indításra, vagyis 0:47-és 2:27 között valamikor kell indítani ahhoz, hogy a felcipelt műholdat a kívánt pályára tudják állítani.
0:41 - Hat perccel a start előtt a rakétát leválasztják a külső energiaforrásokról. Attól kell félni, hogy valaki egyszer csak azt mondja, hogy HOLD, HOLD, HOLD, vagyis, állj, állj, áll, mert akkor bizony baj van, és start nincs.
0:44 - Az indítóállás rakétát helyben tartó karjait is hátrahúzzák. Az időjárás jó, a rakomány rendben, nincs hajó vagy repülő a lezárt területen - a rakéta indulásra kész.
0:45 - HOLD, HOLD, HOLD!
Ha jól hallottam, mégis sikerült valaminek bekóvályogni a lezárt területre. Egyelőre nagy baj nincs, a rakétát startra készen tartják, a visszaszámlálást leállítják, de ha minden jól megy, pár perc múlva megyünk tovább. A Falcon-9 rendben van.
0:48 - az indítás letiltását visszavonták, megyünk tovább, vagyis a rakétával nincs baj, csak indítani sem lehet egyelőre. 1 perc 33 másodperccel az indulás előtt szakadt meg az első kísérlet.
0:51 - A kilövőálláson álló rakéta stabilitását biztosító kart, a strongbacket is visszaállították, ez nem jó hír, mert azt jelzi, hogy hosszabb ideig állunk és várunk majd.
Az, hogy 1 perc 33-nál jött a leállás, azt jelenti, hogy a legutóbbi alkalomhoz képest kemény 7, aza hetes másodperccel jutottunk közelebb a starthoz. Csütörtök éjjel ugyanis 1:40-nél jött a hold, hold, hold, bár akkor a rakéta egyik alkatrészével volt a probléma. Egész pontosan nem sikerült olyan ütemben tölteni a folyékony oxigént a tartályokba, hogy az indítás előtt időben végeztek volna a művelettel, így inkább leállították az egészet, és napokig vizsgálták, mi lehetett a töltőrendszer baja.
0:55 - Na jó, lehet, hogy mégsem lesznek olyan izgalmak, amik felérnek a vörös szőnyegen villantó színésznőkkel, az indításirányítók épp most beszélik meg, hogy belefér-e egyáltalán, hogy folytassák a visszaszámlálást. Addig nézzék meg, hogy nézett ki, mikor utoljára nem jött össze ez az uszályra landolás.
1:00 - A hírek szerint egy hajó volt, ami nem bírta ki, hogy ne pont a tiltott, és egyébként jóval korábban bejelentett időtartam alatt ússzon be a lezárt területre. Egyelőre nem tudni, hogy a két veszélyes terület (ahová visszajön a rakéta, vagy ahová zuhanhat az egész, ha valami nem sikerül) közül melyik közelében volt a baj.
1:03 - Elon Musk, a SpaceX vezérigazgatója írja a Twitteren, hogy a légierő állította le a startot, mert észrevettek egy hajót a tiltott zónában. Musk szerint már felszállt egy helikopter, hogy kizavarja a bűnöst.
1:08 - A parti őrség állítólag konkrétan üvöltözött a hajóval, hogy húzzanak már ki a tiltott zónából.
@BadAstronomer Coast Guard is currently yelling at the boat https://t.co/GPG1kTfSOg
— Jason S. (@peregrine) 2016. február 29.
1:10 - A bejelentés szerint a start folytatódik, az új időpont 1:21, ha minden jól megy. A SpaceX munkatársai üdvrivalgással fogadták a hírt.
1:13 - A SpaceX közlése szerint vagy felmegy a rakéta 1:21-kor, vagy mára ennyi volt, többször nem futnak neki. Lehet, hogy ők is az Oscart néznék inkább?
1:15 - Minden rendben, csak néha lehet hallani, ahogy lefúj az a szelep, ami a rendszert védi a szuperhűtött hajtóanyag kipárolgásainak felgyűlésétől. Ezeket a szelepeket egy-két perccel az indulás előtt zárják csak le.
1:16 - A Falcon-9 ismét a saját akkumulátorain, a külvilágtól függetlenül áll. Ha ön épp az Atlanti-óceánon hajózva olvassa a közvetítést, legyen kedves, álljon meg ott, ahol van.
1:18 - A strongback hátrahúzva, a rakéta ismét indulásra kész.
1:20 - Minden kész. A korábbi zűrt okozó hajó kapitánya épp most kérdezte meg, hogy még tart-e ez a rakétás dolog.
1:22 - Eljutottunk a 0:00-ig, de a rakéta nem indult el - lángcsóvák csaptak ki a hajtóművekből, de az automatika leállította a folyamatot, egyelőre nem tudni, mi volt a probléma.
@SpaceX is shutting down Falcon 9 after on pad abort #SES9 pic.twitter.com/HxSZNjIWA7
— SpaceRef (@SpaceRef) 2016. február 29.
1:24 - Valószínűleg az utolsó pillanatokban végrehajtott, automatikus ellenőrzések során talált valami hibát a repülésirányító számítógép. Hogy pontosan mit, azt sajnos csak később tudjuk majd meg. Ha van kedve, nézze az Oscar-közvetítésünket, bár ott rakéta nem lesz, esetleg óriási magyar siker.
1:30 - Hátrább az agarakkal! A közvetítés szerint az indítást még nem halasztották el, egyelőre pont azt vizsgálják a szakértők, hogy nekifuthatnak-e újra még úgy, hogy a kívánt pálya elérésének megfelelő időben el tudjanak indulni.
1:34 - Az irányítás bejelentette, hogy ma éjjel már biztosan nem mennek tovább, az indítást hivatalosan is leállították. Egyelőre nincs információ arról, hogy mi okozta az utolsó pillanat utáni leállást, és azt sem tudni, a SpaceX mikor tervezi a következő indítást.
1:37 - Chris Hadfield, a Föld legnépszerűbb űrhajósa, illetve a Nemzetközi Űrállomás korábbi gitáros-parancsnoka mondta meg Twitteren a tutit: inkább a start pillanatában szakítsák meg az indítást, mint kicsit később, mikor a rakéta már a levegőben van.
Better to abort the launch just before, than during. Good luck with the troubleshooting, @SpaceX. Thanks for pushing the envelope.
— Chris Hadfield (@Cmdr_Hadfield) 2016. február 29.
Utóbbi ugyanis azt jelenti, hogy a sok millió dolláros rakéta és a még több száz millió dolláros rakomány is megsemmisül, így meg csak valami kisebb hibát kell kijavítani. Minden rosszban van valami jó, ennek belátásához nem kell rakétatudósnak lenni.
1:45 - Búcsúzóul még két gondolat a Wired Tudományrovatának Twitter-csatornájáról. Az első üzenetet még 25-én tették ki, mikor a SpaceX két napon belül másodszorra halasztotta el az indítást. Az üzenet jelentése: Nehéz dolog feljutni az űrbe, srácok.
Going to space is hard, you guys.
— WIRED Science (@WIREDScience) 2016. február 25.
Aztán a mai halasztás után még megtoldották kicsit: Az űr baromi, BAROMI nehéz dolog, srácok.
Space is really, REALLY hard, guys.
— WIRED Science (@WIREDScience) 2016. február 29.