Elüldözhetik Hawaiiról a tervezett óriástávcsövet

2016. november 2., szerda 14:56

Ugyan az építtetők még nem mondtak le végleg a Mauna Kea vulkán tetejéről, de most döntöttek a fő alternatíváról: ha minden kötél szakad, a Kanári-szigeteken építik fel a hatalmas teleszkópot.

A Hawaii-szigetek helyett a Kanári-szigeteken építhetik fel a világ egyik legnagyobb teleszkópját, ha a Csendes-óceáni-szigeteken nem engedélyezik a projektet, jelentette be október 31-én harminc méteres tükörátmérőjű teleszkóp, a TMT-t (Thirty Meter Telescope) építését felügyelő nemzetközi testület.

A projekt kormányzótanácsa a múlt héten mérlegelte, hogy mely alternatív helyek jöhetnek szóba a TMT számára az után, hogy a Hawaii Legfelsőbb Bíróság néhány hónapja a helyiek és környezetvédők tiltakozására érvénytelenítette hawaii Mauna Kea vulkán csúcsára kiadott építési engedélyt, és úgy döntött, mindaddig nem kaphat engedélyt a projekt, amíg újabb meghallgatás keretében nem mérlegelik az ellenzők petícióját, írja a Wired.

Az igazgató tanács által kedden közzétett közleménye szerint a Kanári-szigetek legnyugatibb szigetét, La Palmát választották alternatívaként. A testület nem indokolta meg, hogy miért erre a térségre esett a választás. Henry Yang, a testület elnöke hangsúlyozta, hogy továbbra is Hawaiit tartják elsődleges helyszínnek, és minden erőfeszítést meg fognak tenni, hogy megszerezzék az engedélyt.

A több milliárd dolláros projekt kaliforniai és kanadai egyetemek, valamint japán, kínai és indiai intézetek együttműködésében valósul meg. A jelenlegi csillagászati teleszkópoknál lényegesen nagyobb TMT 30 méter átmérőjű főtükre 492 darab, egyenként 1,4 méteres szegmensből fog állni, emlékeztet az MTI.

A gigantikus berendezésnek köszönhetően a tudósok tanulmányozhatják - többek között - az első galaxisok születését és a csillagvárosok evolúcióját, valamint vizsgálhatják, hogy ezek milyen kölcsönhatásba lépnek a szupermasszív fekete lyukakkal.

A Mauna Kea ideális lenne a teleszkóp megépítésére, hiszen az év 300 napján tiszta az égbolt és minimális a fény- és a levegőszennyezettség mértéke. Ugyanakkor az őslakos hawaiiak tiltakoznak a tervek ellen, mivel szent helynek tartják a hegyet: úgy tartják, hogy Hawaii istene a vulkán tetején lakik, ráadásul ott van legszentebb és legmélyebben tisztelt őseik temetkezési helye is.

A helyi illetékes hatóság október 20-án kezdett újabb meghallgatásokat az ügyben, döntés a The New York Times szerint csak jövőre várható. Akárhogy is lesz, a Science egy korábbi cikke szerint legkésőbb 2018 áprilisában megkezdik az építést.