Index Vakbarát Hírportál

Elon Musk szupervonatot épít New York és Washington közé

2017. július 20., csütörtök 18:33

Elon Musk, a SpaceX és a Tesla tulajdonosa Twitteren jelentette be, hogy az amerikai kormánnyal szóban megegyezett, elkezdheti a régóta dédelgetett álmát, megépetheti a földalatti szupervonatát.

Just received verbal govt approval for The Boring Company to build an underground NY-Phil-Balt-DC Hyperloop. NY-DC in 29 mins.

— Elon Musk (@elonmusk) 2017. július 20.

Az alagutat a The Boring Company nevű új cégével építené meg. (Az angolban a boring egyszerre jelent unalmast és talajfúrást.) Az új szupermetró 4 nagyvárost kötne össze, New Yorkot, Philadelphiát, Baltimore-t és Washingtont. A New York-Washington távot Musk tervei szerint 29 perc alatt lehetne megtenni az új járművekkel.

Ha azokat feltalálják addig

Musk Hyperloop-projektje nem annyira új, mi is több cikkben foglalkoztunk vele. Rlőször 2013 júniusában beszélt a szupervonatról, amelyet a Hyperloop Transportation Technologies (HTT) nevű cég építene.  

A vonat USA nagyvárosait föld alatti csövekkel kötné össze, amelyekben légnyomással hajtott kapszulavonatok lebegnének óránként 800 mérföldes (1300 kilométeres) sebességgel. A HTT a tervek kidolgozásához olyan cégek mérnökeit hívta segítségül, mint a Boeing, az Airbus vagy a Spacex. A szakemberek mind ingyen, a szabadidejükben dolgoznak a projekten, tőzsdei részvényekért cserébe. Egyelőre az útvonalakat, az állomásokat és magukat a kapszulákat dolgozták ki. A legnagyobb megoldandó feladat a kapszulák mozgatása a vákumcsövekben. Musk eredeti, sűrített levegős elképzelése helyett a HTT csapata inkább valamilyen mágneses megoldásban gondolkozik.

A Tesla vezetője arról is beszélt már a sajtónak, hogy Tesxasban épít nagyjából 5 kilométer hosszú tesztpályátz a beruházáshoz és arról is, hogy alagutakat fúr Los Angelesben. Utóbbi terv szerint a SpaceX főhadiszállásának parkolója alatt kezdik meg a próbafúrásokat.

Ne szaladjunk annyira előre

Egyáltalán nem biztos azonban, hogy az amerikai kormány valóban kész a projekt mellé állni – hívta fel a figyelmet a BBC. A kétségeket maga Musk sem tagadta: nem sokkal az első twitteres bejegyzése után ugyanis írt még kettőt. Az egyikben még a projektről, bár az is inkább kérdéseket vet fel, mint megválaszol: „Városközponttól városközpontig, tucatnyi lifttel és lejárattal mindkét városban.”

A következő bejegyzés viszont már nem a technikai részletekről ír felszínesen, hanem lényegében beismeri, hogy azért a kormányt is meg kell dolgozni, mielőtt a földet fúrhatná: „Sok tennivalónk van még a támogatás megszerzéséig, de optimista vagyok, ez gyorsan megtörténhet.”

Musk tavaly ősszel alapított fúrócége a The Boring Company szóvivője továbbra is a kormány szóbeli támogatásáról beszélt, de még az sem világos, ki, milyen hatóság adhatná áldását egy ilyen tervre, az elnök ugyanis ehhez nem elég. Kézenfekvő lenne, hogy legalább a Donald Trump elnökké válása után létrehozott, veje Jared Kushner által vezetett Amerikai Innovációs Hivatal (OAI) bólintott volna a tervre, de ott cáfolták, hogy ilyenre sor került volna.

Rovatok