800 méteres vörös űrszivar lehet az első ismert csillagközi aszteroida

2017. november 20., hétfő 21:44

A jelenleg ismert nagyjából 750 ezer aszteroidából egyelőre csak egyetlenről tudjuk biztosan, hogy elhagyja a Naprendszert. A Nature folyóiratban közölt cikk szerint az október 19-én felfedezett, ‘Oumuamua névre (hivatalosan A/2017 U1) keresztelt égitest pályája feltűnően rendellenes volt: annyira extrém hiperbola volt a Napot kerülő pályája, hogy lényegében egyértelmű – a sebességét is figyelembe véve –, hogy a Naprendszeren kívülről érkezett.

Ezért is változtatták meg a hivatalos elnevezést a hawaii ‘Oumuamuára, ami nagy távolságból érkező első küldöncöt jelent.

A vizsgálatok során kiderült, hogy az ‘Oumuamua formája egyáltalán nem gömbszerű, mint a többi aszteroida esetében, sokkal inkább szivarformájú, nagyjából 800 méter hosszú, és 80 méter átmérőjű, ráadásul vörös, amit a két fő alkotóeleme, a fémben és szénben gazdag anyagok adnak.

Csakhogy egyáltalán nem hasonlít sem az üstökösökre, sem az aszteroidákra, ami nem is csoda, hiszen ez az első tárgy, ami biztosan egy másik csillagrendszerből érkezett.

A Nature cikke kitér arra is, hogy mivel sokkal nagyobb ezeknek a testeknek a sebessége, mint az aszteroidáké, egy esetleges Földdel való ütközés is sokkal nagyobb erejű lenne.

Egyelőre nem tudni, hogy honnan jött az égitest, amit soha többé nem tudnak majd megvizsgálni, de felmerült, hogy a nem rég mérésekkel valószínűsített, de fel még nem fedezett kilencedik bolygó, vagy nagyobb üstökös módosíthatta a pályáját.