Új gyógyszerek a sugárkezelés mellékhatásainak csökkentésére

2022. június 1., szerda 08:22

Az öregedésgátló vegyületek a sugárterápiák mellékhatásait is csökkentik.

A leggyakoribb és egyelőre leghatékonyabb rákkezelések, a kemoterápia és a sugárterápia, meglehetősen mérgezőek, mivel a rákos sejtek mellett károsítják az egészséges sejteket is és további negatív mellékhatásokkal járnak. A Newcastle Egyetemen végzett új tanulmány szerint azonban egyszerű kezeléssel megelőzhetők a nemkívánatos tünetek.

A kutatók felfedezték egy állatkísérletben, hogy a szenolitikumok (közéjük tartoznak például a nikotinamid-ribozid, a fisetin, a rezveratrol, az apeginin, a hesperidin, a teaflavin), amelyek olyan fehérjére hatnak, amely összefüggésbe hozható a hosszú élettartammal, helyre tudják állítani a rákterápia következtében károsodott sejteket. A szenolitikumok viszonylag új gyógyszerek, és számuk egyre bővül, fő céljuk az elöregedő sejtek eltávolítása, ezzel segítik a szervezetet, hogy az egészséges szöveteket egészséges sejtekkel helyreállítsa.

A tudósok most felfedezték, hogy nem csak az öregedés lassításában lehet úttörő szerepük.

Az ötletet először egereken tesztelték. Mivel a sugárterápiák mellékhatásai olyan sejtkárosodást okoznak, ami az idő előtti öregedéshez hasonlít, a sugárterápiának  kitett egereket szenolitikummal kezelték, ezzel párhuzamosan pedig öregedő egereknek is adtak a szerből.

A szenolitikum két legyet ütött egy csapásra

A kutatók azt találták, hogy a kezelés sikeresen kivédte a sugárkezelés mellékhatásait, és az idő előtti öregedést is lelassította – noha az időzítés nem volt a legjobb, mivel az öregedési folyamat már elindult. Vagyis a szenolitikum két legyet ütött egy csapásra.

Ma már egyre többen vannak túl sikeres rákterápiákon, és számos ráktípus túlélési aránya magas. De a kezelések utáni élet nem mindig tér vissza a megszokott kerékvágásba, épp a rengeteg rossz mellékhatás miatt. Az új kutatás szerint úgy tűnik,

megelőzhetőek a nemkívánatos tünetek és a rák kiújulásának későbbi kockázatát is csökkenteni lehet.

A szenolitikumokat jelenleg olyan állapotok kezelésére tesztelik, mint a tüdőfibrózis, a diabéteszes vesebetegség és az oszteoartritisz (térdízületi porckopás). A tudósok úgy vélik, ehhez a listához lassan hozzáadható a gyerekkori agydaganat mellékhatásainak kezelése, és egyéb ráktípusok gyógyítása is.

(Borítókép: Ashraf Shazly / AFP)