Felfedezték az első kacsaszerű dinoszauruszt

2022. december 2., péntek 15:17

A tudósok felfedeztek egy új dinoszauruszfajt, amelynek kacsaszerű, áramvonalas teste volt, és 71 millió évvel ezelőtt a mai pingvinekhez hasonlóan a víz alatt úszott, amikor zsákmányra vadászott.

A Communications Biology című folyóiratban csütörtökön közzétett eredmények az első olyan esetet jelentik, amikor egy nem őslábú theropoda – a kétlábú húsevő dinoszauruszok egy fajtája – áramvonalas testtel rendelkezett.

Korábbi tanulmányok dokumentálták, hogy az áramvonalas test segít a búvárkodó madaraknak, például a ludaknak és a pingvineknek leküzdeni a víz alatti légellenállást.

A kutatók szerint azonban ilyen testformákat nem dokumentáltak a nem őslény (nem avián) dinoszauruszoknál.

Libákhoz hasonló hosszú nyakú dinoszauruszt találtak

Az új tanulmányban a tudósok egy mongóliai Omnogovi tartományból származó példány megkövesedett maradványainak vizsgálatával azonosították az új fajt, amely koponyát, gerincoszlopot, egy mellső és két hátsó végtagot tartalmazott.

Az elemzés alapján a tudósok szerint a dinoszaurusz számos olyan alkalmazkodási képességgel bírt, amelyek félvízi, búvárkodó ragadozóvá tehették a mai búvármadarakhoz hasonló áramvonalas teste miatt – írja az Independent.

Arra is találtak bizonyítékot, hogy a dinoszaurusznak hosszú nyaka volt, hasonlóan a mai vízi madarakhoz, például a libákhoz.

A testfelépítés csökkenthette a légellenállást, amikor a Natovenator a vízben úszva zsákmány után vadászott.