Hova tűntek a csillagok?

2023. január 21., szombat 07:04

A nagyvárosi fényszennyezés miatt már csak elvétve láthatjuk a csillagokat. A lefelé irányított LED-izzók talán javíthatnak a problémán, de már túl sok fénnyel élünk éjszaka is. Az Európai Űrügynökség 2022-es tanulmánya szerint a LED-világítás alacsony költsége is hozzájárul a problémához.

Miért nem látjuk már a csillagokat? Mert a nagyvárosok környékén óriási a fényszennyezés, és ahogy egyre olcsóbb lesz a világítás, úgy növekszik a fényszennyezés is.

A Globe at Night nevű online projekt felületére bárki beküldheti, mennyi csillagot lát, és a számok egyre csökkennek.

Fabio Falchi és Salvador Bará fényszennyezéssel foglalkozó kutatók úgy nyilatkoztak:

A Nemzetközi Űrállomás éjszakai Földről készült felvételeit és videóit nézve az embereket általában megdöbbenti a városi fények „szépsége”, de ezek a (fény)szennyezés képei.

Dr. Christopher Kyba, a német potsdami geotudományi kutatóközpont tudósa a BBC-nek azt mondta, a csillagokról alkotott képünk eltűnőben van.

Lassan már azt sem tudjuk, mik a csillagok

Kyba reméli, hogy javulni fog a fényszennyezés, mivel a közelmúltban sok város energiahatékonyabbá tette a világítást. A nagyvárosok a régebbi utcai lámpákat modern LED-izzókra cserélik, amelyek inkább lefelé irányulnak. Pozitív változást remélnek attól, hogy ha a fényt lefelé irányítják, de túl sokféle világítás létezik (utcai lámpák, reklámok), ezek rontják a csillagok képét, a csodás éjszakai égbolt látványát, amelyben már nem tudunk gyönyörködni.

Az Európai Űrügynökség 2022-es tanulmánya szerint a LED-világítás alacsony költsége is hozzájárul a problémához. A világítási paradoxon lényege, hogy a LED-es világítás forradalma az energiafogyasztás csökkentését és az éjszakai látás javítását ígérte, a fényszennyezés mégis nőtt.

Minél olcsóbb és jobb a világítás, annál fényfüggőbb a társadalom. De a fényszennyezés nemcsak azt befolyásolja, hogy mennyit látunk az éjszaka csodáiból, hat az egészségre és az alvásunkra is. Tanulmányok szerint az állatok viselkedését is befolyásolja, és csökkenti a rovarok számát.

(Borítókép: NASA / ESA / CSA / STScI / Getty Images)