Egy új, madagaszkári gekkófajt azonosítottak

2023. augusztus 22., kedd 13:14

Az évtizedekkel ezelőtt felfedezett gekkó azonosítása olyan nehéz volt, hogy csak mostanra sikerült. Nagyon hasonlít egy másik gekkófajra, nagyon jól elbújik, és jóformán csak éjszaka aktív. Persze hogy nem volt könnyű.

Egy húsz éve Madagaszkáron felfedezett új gekkófajt azonosítottak német tudósok, akik a kutatásról készült tanulmányukat a Salamandra tudományos folyóiratban publikálták.

Frank Glaw, a müncheni állattani gyűjtemény tudósa vezette a kutatást, és elmondta, már a 2000-ben történt felfedezésekor is sejtették, hogy egy új levélfarkú fajról lehet szó, de ennek megerősítése nem volt könnyű feladat. Évekig dolgoztak azon, hogy elegendő adatot gyűjtsenek az új faj leírásához és azonosításához.

Glaw elmondta, az egyik nehézséget az okozta, hogy az általuk meghatározott új faj, az Uroplatus garamaso nagyon hasonlít az Uroplatus henkeli nevű másik gekkófajra.

Az új faj karakteres rózsaszín hegyű nyelvvel rendelkezik, a korábban azonosított faj nyelvének vége viszont feketébe hajló. A 20 centiméteres Uroplatus garamaso kisebb, mint az Uroplatus henkeli, és a farka is vékonyabb. A Madagaszkár északi részén több expedícióban is részt vevő kutatók átfogó adatgyűjtést végeztek, hogy feltárják a faj genetikai és egyéb jellemzőit.

Glaw jellemzése szerint a levélfarkú gekkók az álcázás nagymesterei, alig észrevehetők a környezetben. Nappal bőrlebenyüket kitárva és fejüket lehajtva fatörzseken pihennek, éjszaka vadásznak – írja az MTI.