Az univerzális rákszérum kapujában vagyunk

2016. június 3., péntek 11:35

Megnyílt az esély egy univerzális rákszérumra, miután a kutatók felfedezték, hogyan lehetséges áthuzalozni az immunsejteket, hogy azok bármilyen típusú betegséggel megküzdjenek. A Nature-ben megjelent tanulmánynak 26 szerzője van. A potenciális új terápia úgy működik, hogy a megfelelő genetikai kódot apró részecskékben juttatják be a szervezetbe.

Korábbi kutatásokban már sikerült immunsejteket úgy módosítani testen kívül, hogy felismerjék a rákot, most először sikerült ezt sejteken belül megcsinálni. Mivel a genetikai kódot mindenféle rákra be lehet programozni, ez azt jelenti, hogy a technika univerzális. Az orvosoknak elég lesz a tumor genetikai profilját meghatározni, hogy egyénileg hatékony szérumot készítsenek, ami aztán megküzd a betegséggel, és megakadályozza a visszatérését.

A kutatók egyelőre egereken próbálták ki a módszert. Az állatokon erős immunválaszt váltottak ki a kísérletek alatt. Aztán három emberi páciensen is kísérleteztek a módszerrel, akik bőrrákosak voltak, de különböző típusútól szenvedtek - rajtuk is működött a gyógymód.

„A szérumok olcsók és gyorsan előállíthatók, gyakorlatilag bármilyen tumor antigénje kódolható RNS-sel” – nyilatkozta a Telegraphnak a kutatás első szerzője, Ugur Sahin, a német Translational Oncology at the University Medical Centre of the Johannes Gutenberg University ügyvezető igazgatója.

A kutatócsoport olyan immunsejtekre koncentrált, az úgynevezett dendritikus sejtekre, amelyek az antigének szállítói, megvédik a testet a külső behatolóktól. Ha egy dendritikus sejt észre vesz egy rákos sejtet, elkapja a molekuláit, és elviszi a T-sejteknek, akik elkezdhetnek küzdeni ellene. A rákos sejtek azonban gyakran nagyon hasonlóan néznek ki a normális sejtekhez, így az immunrendszer elkerüli őket.

Az új technológiával apró genetikai kódokat pakolnak nanorészecskékbe, és enyhén negatív töltést adnak nekik, így felkeltik a dendritikus sejtek figyelmét a lépben, nyirokcsomókban és csontvelőben. A tanulmányból kiderült, hogy ez erős T-sejt-választ okoz, és hatékonyan küzd a tumorok ellen

A mostani eredmények alapján az új technológia hatékony melanóma ellen.