Miért fakul gyorsabban a piros festék?
Egy autó festése sem marad örökké ugyanolyan, idővel mindegyik fakulni és kopni kezd. De azt észrevették már, hogy a vörös színűekkel ez sokkal hamarabb történik meg?
Ennek az az oka, hogy a vörös festék más színeknél sokkal érzékenyebb a Nap ultraibolya sugárzására, és ez felgyorsíthatja a festékanyag kémiai struktúrájának lebomlását. A ma használt autófestékek többnyire nagy molekulákból álló, hőre lágyuló műanyagokból készülnek – ennyiben hasonlítanak az élő szövetekre. Az ultraibolya sugárzásnak való hosszú kitettség idővel elkezdi lebontani a festék molekuláit, így a festés színe fokozatosan fakulni kezd.
A festékgyártók úgy próbálnak védekezni a jelenség ellen, hogy a sugárzást elnyelő anyagokkal dúsítják a festéket, de ez is csak lassíthatja a folyamatot, megállítani nem tudja. A vörös festék a látható spektrumban a vörös fényt veri vissza a legjobban, így több fényt nyelnek el az ellenkező véglethez tartozó kék fényből az ultraibolya tartományban. Emiatt a vörös festék gyorsabban fog lebomlani, mint a zöld, szürke és kék színűek.
A vörös fénynek hosszabb a hullámhossza, így a fotonjai is kevésbé energikusak, mint a kék fényé. A kék pigmentek visszaverik a kék fényt, és beszívják az alacsonyabb energiájú vöröset. A vörös pigment a vörös fényt veri vissza, de beszívja a kisebb hullámhosszú, nagyobb energiájú kéket, ami szintén hozzájárul a vörös festék gyorsabb bomlásához. Ha egy posztert sokáig a napon felejtenek, először a vörös színek kezdenek kopni rajta, majd az idő múlásával halványkékké válnak.
A jelenséget azért is könnyebb észrevenni, mert a vörös szín általában erős kontrasztban áll a környezetével, ami jellemzően zöld, szürkés vagy barnás, az égbolt kékjével vegyítve. Minden olyan hatás, ami csökkenti a kontrasztot az élénkpiros autó és a fakóbb környezete között, kiugró hatást kelt: ezért vesszük észre könnyebben a megfakult pirosat, mint bármelyik más színt.