Miért kerek a csatornafedő?
További Ma Is Tanultam Valamit cikkek
- Csehszlovák kém lehetett a saját halálát eljátszó brit politikus
- A világ leghalálosabb kertjébe csak saját felelősségre és kísérővel lehet belépni
- 50 éves Lucy, a világ leghíresebb fosszilis popsztárja
- Jaj annak a férfinak, aki nem jól udvarol, megeszi a nő!
- Eljárt az idő a nyolc óra felett: négyórás az ideális munkanap
A csatornafedél formája annyira érdekes kérdés, hogy aki már járt állásinterjún, attól jó eséllyel megkérdezték már, hogy szerinte miért kerek. Természetesen ilyenkor a kérdező nem arra kíváncsi, hogy a jelölt lexikális tudásában szerepel-e a válasz, hanem arra, hogy egy ilyen váratlan, helyzetidegen, de mégis érdekes, kicsit meghökkentő kérdésre hogy reagál valaki.
A válasz amúgy elég egyszerű: azért kerek, mert
- ez a forma a legjobb akkor, ha azt akarjuk elérni, hogy a fedél ne zuhanhasson bele az aknába,
- ez a forma felel meg a legjobban a nyílást körülölelő terület által gyakorolt nyomásnak.
Kezdjük az első okkal, az minden más, szögletes vagy ellipszis alakú fedél esetében létező veszély. Alapvetően egy perem akadályozza meg, hogy a fedél ne essen bele a lyukba, vagyis lapjával semmiképp nem eshet le, hiszen a fedél átmérője nagyobb, mint a lyuk átmérője. A kerek forma azt is megoldja, hogy ne legyen olyan szög, amelyben a fedél lapjára fordítva pont belecsusszan a nyílásba.
Kövessen minket a Facebookon is!
Hogy a második okot megértsük, egy repüléstörténeti, sőt, anyagvizsgálat-történeti példát is hozhatunk. A De Havilland Comet volt az első, sorozatgyártásban gyártott sugárhajtású, utasszállító repülőgép. 1952-ben állították szolgálatba, egy évvel később három titokzatos baleset is történt:
A pontos okot csak egy akkor szokatlanul átfogó vizsgálat derítette ki: a szögletes ablakok a gép oldalán olyan gyenge pontjai voltak a repülőnek, melyekre senki nem gyanakodott korábban. Egyszerű anyagfáradási jellemzőket kavart meg a téglalap formájú ablakok sarka, de ez csak akkor derült ki, mikor a még ép gépek közül néhányat egy óriási medencébe téve, a használat során előforduló nyomáskülönbségeket szimulálták. A gyár természetesen azonnal áttervezte a gépet, az ablakokat oválisra cserélték, és a gép törzsének borítását alkotó lemezeket is megerősítették.
Szóval ha legközelebb valaki azt kérdezi öntől, hogy miért kerek a csatorna fedele, akkor
(A Ma is tanultam valamit rovat java sok új tartalommal megjelent könyvben is, az Index grafikusainak illusztrációival, ide kattintva tud belelapozni.)