A Három Királyok nem hárman voltak és nem királyok
További Ma Is Tanultam Valamit cikkek
- A világ leghalálosabb kertjébe csak saját felelősségre és kísérővel lehet belépni
- 50 éves Lucy, a világ leghíresebb fosszilis popsztárja
- Jaj annak a férfinak, aki nem jól udvarol, megeszi a nő!
- Eljárt az idő a nyolc óra felett: négyórás az ideális munkanap
- A cikkcakkos tengerpartok az őrületbe kergetik a matematikusokat
A Biblia legismertebb jelenete, amikor a három király, Gáspár, Menyhért és Boldizsár meglátogatja a jászolban Máriát és az újszülött Jézust – ha máshonnan nem, hát a karácsonykor szokásos betlehemekről, versekből és gyerekdalokból tudjuk ezt. Ezzel csak az a probléma, hogy a Biblia valójában nem említi,
- hogy Gáspárék királyok lettek volna,
- hogy hárman lettek volna,
- a neveiket meg végképp nem,
- sőt valójában azt sem, hogy a jászolnál találkoztak volna a kis Jézussal.
Ezeket a részleteket mind-mind úgy adta hozzá a néphagyomány a történethez a következő századokban.
A Jézus születése utáni történésekről Máté evangéliuma ír, ő nem királyokat, hanem napkeletről érkezett bölcseket említ, a számuk pontosítása nélkül. Az eredeti szövegben a „magoi ” kifejezés áll, amit mágusnak, bölcsnek, vagy tanult embernek lehet fordítani, de így nevezték a csillagászokat, asztrológusokat is – a királyokat azonban semmiképpen. Az, hogy hárman lettek volna, valószínűleg csak abból kiinduló következtetés, hogy háromféle ajándékot hoztak – de a görögkeleti egyház verziójában például 12 napkeleti bölcsről van szó.
A bölcsek nevei szintén nem szerepelnek a Bibliában, azok a történészek szerint nagyjából a VI. században bukkantak fel először egy görög kéziratban, Karsudas, Hor és Basantor verzióban. Belőlük lett később Caspar, Melchior és Balthasar, magyar verzióban pedig Gáspár, Menyhért és Boldizsár. A VIII. században csapódott ehhez hozzá, hogy ők a korabeli ismert világ három nagy egzotikus és távoli birodalma, Arábia, Perzsia és India királyai. A nevek egyébként más keresztény kultúrákban változnak, a szíreknél Larvandad, Gushnasaph és Hormisdas szerepel, az örményeknél Kagpha, Badadakharida, és Badadilma, míg Kínában úgy tartja a hagyomány, hogy az egyik napkeleti bölcs természetesen Kínából érkezett Betlehembe.
Kövessen minket a Facebookon is!
A kis Jézus meglátogatásának Bibliában leírt körülményei sem stimmelnek a népszerű ábrázolásokkal. Máté nem említ sem jászolt, sem újszülöttet, ehelyett már gyermek Jézusról és Mária házáról ír. A néphagyomány itt egy másik bibliai történettel mosta egybe a napkeleti bölcsekét: Lukács evangéliumában szerepel, hogy a környéken tanyázó pásztorok mennek el a jászolhoz az újszülött Jézust dicsőíteni.
A Ma is tanultam valamit rovat java sok új tartalommal megjelent könyvben is, az Index grafikusainak illusztrációival, ide kattintva tud belelapozni.