Gyerekként szerettem, pedig odacsukta a fejemet
Több milliárd forint elköltése és másfél évtizede tartó tervezés-szervezés után talán jövőre tényleg megtörténik Budapesten is, ami a világ nagyobb városaiban már nagyon sok helyen: elektronikus beléptető rendszert vezetnek be a metróban. A városvezetők nem mindennapi bénázását elnézve különösen vicces, hogy majdnem fél évszázaddal ezelőtt már volt hasonló rendszer a budapesti metróban, csak aztán leszerelték.
A peronzár-automaták a második fővárosi metróvonallal együtt jelentek meg Budapesten, 1970-ben. A rendszer még természetesen nem chipkártyával működött (mint remélhetőleg a mostani fog), hanem az utast egy egyforintos bedobása után engedte át a két, nagyjából derékig érő fémlap a peron felé. (Több olvasónk jelezte, hogy a berendezést egyszerűen csak "tökvágónak" nevezték a fővárosiak.)
Ekkoriban még kicsit bonyolultan működött a fővárosi közlekedés: a metrón nem volt érvényes az akkoriban forgalomban lévő villamos- vagy autobuszjegy - írták a Nógrád című napilap 1970. április 4-i számában.
Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke kérdésünkre azt mondta, hogy a rendszer viszonylag jó színvonalon működött. "Az automatákat ugyan át lehetett lépni, de ezzel kevesen próbálkoztak, mert egy-egy esetben rendőr is tartózkodott a forgalmi ügyeleten és az bizony következménnyel járt". (Egyik kollégánk, Gábor, meg is jegyezte, hogy ő többször átugrotta a felnőtt méretű embernek derékig sem érő, két oldalról becsukódó fémkarokat, de ezért szerencsére már utólag nem fogja elvinni a rendőr.)
Bírótól azt is megtudtuk, hogy kétféle peronzár működött Budapesten. A szovjet 1970-től, a csehszlovák gyártmányú pedig 1976-tól üzemelt. Az automatákat végül 1985-ben szerelték le, mert 1986. január 1-től egységes jegyet vezettek be a fővárosban, és mechanikus jegylyukasztók kerültek a metrókapuk helyére.
Gyerekként szerettem, pedig odacsukta a fejemet :)
- emlékezett vissza a rendszerre a Retronom.hu egyik kommentelője.