Észak-Korea lenyúlt ezer Volvót a svédektől
Svédország minden évben kétszer emlékezteti Észak-Koreát, hogy ugyan legyenek már szívesek kifizetni 1000 Volvo személygépjárművet (és egyéb mechanikai eszközöket), amit elloptak tőlük. Észak-Korea évi kétszer magasról tesz ezekre a levelekre, amiket már 1974 óta kap, úgyhogy az eredeti vételár már 2,732 milliárd svéd koronára, 86 milliárd forintra nőtt (a 2016-os kimutatások szerint, 2017 végére ez kamatokkal tovább nőtt). A 2,732 milliárdos koreai tartozás a Nemzeti Export Hitelgarancia Bizottsága (EKN) kintlevőségének majdnem felét teszi ki, Kuba tartozik még 1,858 milliárddal, illetve több másik ország ehhez képest kisebb összeggel.
Az ezer darab Volvo 144-est még az EKN az 1960-70-es években futó koreai lobbi kérésére küldte el az országnak. Ekkoriban úgy tűnt, hogy Észak-Korea gazdasága rohamosan fejlődik, és a Volvo volt az egyik első cég, ami lecsapott a busás megtérüléssel kecsegtető lehetőségre.
Őket kárpótolta is a svéd állam (ezért az EKN, és nem a Volvo kezeli az adósságot), a koreaiaknak viszont duplán megérte, az akkor kapott Volvók megdöbbentő hányada ugyanis még ma is fut az utakon, ráadásul elég jó állapotban, nagy részük taxiként. Mindezt ugye ingyen.
Amellett, hogy Észak-Korea nem vesz érdemben tudomást a svédek felé levő tartozásról, 2017 májusában a külügyminisztérium skandináv részlegéért felelős igazgató, Pak Jukszik annyiban kommentálta a dolgot, hogy ha szorosabb kulturális és gazdasági kapocs lenne a két ország között, biztosan könnyebben megoldást találnának a kérdésre.
A Volvo 144-eseket 1966-74 között gyártották, a márka első autója volt, amiből több, mint 1 millió darab készült.
(Borítókép: Volvo 144-es az Észak-koreai Phenjanban 2010-ben - fotó: Roman Harak / Flickr)