Miért locsolják fel az utcákat filmforgatás előtt?
További Ma Is Tanultam Valamit cikkek
- A világ leghalálosabb kertjébe csak saját felelősségre és kísérővel lehet belépni
- 50 éves Lucy, a világ leghíresebb fosszilis popsztárja
- Jaj annak a férfinak, aki nem jól udvarol, megeszi a nő!
- Eljárt az idő a nyolc óra felett: négyórás az ideális munkanap
- A cikkcakkos tengerpartok az őrületbe kergetik a matematikusokat
Itt a nyár, locsolják az utakat, párolog a szépen feketéllő beton – mintha csak egy amerikai film forgatásán járnánk, leszámítva a magyar panorámát. De miért vizezik a filmekben az utcákat?
A filmművészetben az esőnek fontos szerepe van. A Blade Runner film noir melankóliájához rengeteget tett hozzá az állandóan ömlő eső. A Tarkovszkij-filmekben a víz a megtisztulás szimbóluma. Vagy ott A nagy kékség, ahol a tenger a világgal való szakítás megtestesítője. És a hollywoodi filmekben is vizesek az utcák – igaz, ott nem feltétlenül művészeti, hanem gyakorlati szempontok miatt.
A vezető operatőrök gyakran fellocsoltatják az utcákat a felvételek előtt, ha éjszakai, szabad téren játszódó felvételeket készítenek. Ennek több oka is van:
- A vizes utcák jobban néznek ki filmen, mint a szárazak. Az érdes, száraz felületeken kialakuló diffúz fényvisszaverődés láthatóvá teszi a saját fénnyel nem rendelkező, de megvilágított tárgyakat. Emiatt láthatók az útburkolati hibák és útfestések éjszaka, száraz időben. Ha viszont fellocsoljuk őket, a vizes felületről a fény (menetirány szerint) előre verődik vissza. A diffúz fényvisszaverődés kiküszöbölésével csak a tényleges tükröződések, illetve a kamera felé világító fényforrások látszanak. A felvételeken ez jobb hatást kelt, mert az utak feketébbnek, a visszaverődő fények élesebbnek tűnnek, és ez kellemes kontrasztot alkot a nappali környezet fakóbb árnyalataival.
- A víz olcsóbb, mint az utómunka. A sötétebb, nedves felületen nem láthatók az utak mellett mozgatott kamerarendszerek, fényforrások, reflektorok és egyéb filmes kellékek árnyékai sem, ami a kész anyagban legalább annyira illúzióromboló lenne, mint a felülről véletlenül belógó mikrofon. Bár az árnyékokat digitális utómunkával is el lehetne tüntetni, ez lassú, pepecselős és drága mulatság; sokkal egyszerűbb a felvétel előtt egy gumislaggal fellocsolni az utcát.
- A víz leegyszerűsíti a forgatás menetét. A kontinuitás (continuity) a filmszakmában igen fontos. Nem fordulhat elő, hogy az egyik jelenetben csuromvizesek, a másikban porszárazak az utak. Az esőnek nem lehet megparancsolni, hogy ne essen, így az operatőröknek mindig számítaniuk kell rá, hogy vizes felületen fognak forgatni. Ha viszont mindig minden vizes, nincs probléma a kontinuitással.
- Feldobja az autós üldözéseket. Vizes felületen az autógumik tapadása is csökken. Közúton vezetve ez növeli a balesetveszélyt, de a filmek autós üldözései nem is arról szólnak, hogy mindenki tartsa be a KRESZ-t, hanem a látványos manőverekről. Vizes úton sokkal könnyebb kipörgetni a kocsi kerekét, látványos kanyarokat venni, driftelni és hosszabbakat fékezni.