Az éjjel európai űrkutatási szakértők eredménytelenül próbálkoztak azzal, hogy telemetrikus információkat kapjanak a Phobosz-Grunt szondától, ami néhány napja Föld körüli pályára állt, de hajtóműhiba miatt nem tudott elindulni a Mars felé. „Az esély a kapcsolatfelvételre és a hajtóművek beindítására egyenlő a nullával" – mondta pénteken az Interfax hírügynökségnek nyilatkozva egy mérnök.
A szonda többször megjelent Bajkonur és más orosz, valamint külföldi űrkutatási központok felett, de az automatika nem válaszolt. René Pischel, az Európai Űrügynökség (ESA) oroszországi képviseletének vezetője sem tud arról, hogy a szondával sikerült volna felvenni a kapcsolatot.
A próbálkozások folytatódnak, az orosz űrkutatóknak nemcsak az ESA, hanem az amerikai űrkutatási hivatal szakemberei is segítenek. A NASA-nak Dél-Amerikában és Ausztráliában is vannak állomásai.
A Phobosz-Grunt űrszondát november 9-én Zenit hordozórakétával juttatták Föld-körüli pályára Bajkonurból. Ezt követően azonban a szonda automatikája nem reagált a hajtóműindítási parancsokra, így nem tudta folytatni útját a kitűzött cél, a Mars holdja, a Phobosz felé.
Azóta különböző vélemények láttak napvilágot arról, mennyi idejük van a az orosz űrkutatási hivatal szakembereinek arra, hogy megmentsék az űrszondát, amely talajmintákat hozna a Phoboszról. A találgatások három nap és több hét közötti időtartamról szólnak. Amennyiben nem sikerül beindítani a hajtóműveket, kozmikus szemét lesz a 15 év sikertelensége után nagy reményekkel elindított Mars-szondából.
A szonda fedélzetén egy körülbelül 50 kilogrammos műszercsomagban húsz nemzetközi berendezés kapott helyet. Az űreszköz két fő egységből áll: a 115 kilogrammos kínai keringőegységből, a Jinghuo-1-ből, valamint a kínai szondát a Marshoz juttató orosz Phobosz-Gruntból. Az űrszonda tömege 13 és fél tonna. Egy része elégne a légkörbe éréskor, de darabjai az északi szélesség 50 fokától a déli szélesség 50 fokáig bárhol földet érhetnek.