Index Vakbarát Hírportál

Egy olvasónk teljesen áttervezte a Határ úti csomópontot. Vajon jobb-e az elképzelése, mint a hivatalos változat?

2014.08.27. 14:58

Az év elején szivárogtak ki az első látványtervek a Határ úti metróállomás környékének átalakításáról, azután tavasszal megjelentek a hivatalos elképzelések is. A buszvégállomás átépül, több lesz a gyalogosok által használt terület, a metróállomásnál parkosított, díszmedencével tarkított, rendezett teret alakítanak ki.  Már akkor is megindult az ötletelés, mennyire jók ezek az elképzelések.

Egy kedves olvasónk teljesen önként és ingyen alaposan körüljárta a témát. Vígh András  küldte az alábbi anyagot  (aki legutóbb a Budai Várról készült történelmi látványterveivel örvendeztetett meg bennünket) :

Problémák a jelenlegi térrel:

A tér jelenlegi kialakításával több szempontból is bajok vannak, számos ok miatt nem felel meg a mai igényeknek. Ezek a következők:

  • A leszálló pontok távol esnek a leszállók valódi célpontjától, a metrólejáróktól.
  • A buszok nem férnek el a jelenlegi fordulóban. Nincs helyük kiállni, sokszor kanyarban állnak, tolatásra kényszerülnek, gyakran még a leszállóhelyet sem tudják megközelíteni. A 99-es autóbuszról leszállók az autók között kénytelenek bolyongani, ha nem akarnak nagy kerülőket tenni a félreeső helyekre felfestett zebrák felé.
  • A kiálló villamosok indokolatlanul sokáig képesek feltartani a forgalmat a lámpák rossz hangolása és a hiányzó elkerülő vágányok miatt. Előfurdul, hogy 4-5 villamos várakozik a Határ- és az Ady Endre úton! Az 50-es villamos beálló vágánykapcsolata nagyok kiesik, a vezető nem látja tisztán, hogy hova szabad érkeznie. Ha itt kell leszállni, az nagyon messze van, mindentől.
  • A 99-es néha nehezen tud beállni az Europark előtti megállóba vagy épp kiállni onnan. Akadályozza az Ady Endre úti és a Határ úti forgalom is! Az Üllőire kifordulás sem sima, és a másik irány is problémás. További kellemetlenség, hogy a Ferde utcai megállója távol esik a 194-es felszállóhelyétől, így a két viszonylat nem nyújt alternatívát egymással szemben a Wekerlére tartóknak.
  • A kiálló villamosok lámpás támogatása sem működik megfelelően. Sokszor van feltartva az egész keresztforgalom kiálló villamoskocsi nélkül is.
  • A téren nincs zöld terület, az egyetlen ilyen rész el van vágva a külvilágtól, a buszforduló közepén. A térnek nincs arculata, elavultak és ócskák a berendezései. Az europark is kényelmetlenül közelíthető meg a metró felől.
  • Sok a kihasználtatlan terület, ahol jelenleg bódék, aszfalt-tenger, vagy éppen üresen pangó villamosvágányok futnak.
  • A kerékpárúton rossz a lámpák hangolása, és hiányzik is egy szakasz.
  • Az üllői úti taxidroszt kifejezetten veszélyes. Félrevezető, 30-40 méteres „álsáv” van az Üllői úton a droszt előtt.
  • Kevés a hely a sávváltáshoz az Üllőin a Kőér felé, miután kifordultál a Határ út felől.
  • Kevés a parkolóhely Wekerlén, de kicsi a hely a Pannónia úton az ott parkolók miatt.
  • Feleslegesen tekeregnek a buszok keskeny Wekerlei utcákon, terhelve az ott élőket, miközben a széles főút kihasználatlanul áll, ráadásul ez kedvezőbb szögből közelíti meg a teret, ha ki lenne használva, akkor nem kellene annyit tekeregni, és lassítgatni az éles lefordulások miatt.

 

   

Az új elrendezés:

  • A központi tér középen, a zölddel színezett területen kerülne kialakításra, a jelenleginél sokkal nagyobb alapterületen, fákkal, gyalogutakkal, szökőkúttal, padokkal, szemetesekkel. Gyakorlatilag minden gyalogosforgalom ezen a kellemes téren keresztül lenne vezetve! A jelenlegi autóbuszforduló Üllői út felőli része, azaz a mai leszállóhelyek teljesen eltűntek, helyüket zöld parkmező és gyalogutak foglalták el, egybeolvadva a mai középső, fás területtel, így ezt a területet is bevontuk az „életbe”, a központi metró-Europark gyalogosforgalomba.
  • Autóbuszforgalom: a wekerlei buszok (99, 199, 194, 194B) a Pannónia út felől érkeznének, és két könnyű, enyhe ívvel érnék el a tér szélén futó, belső buszsávot, teljesen elkerülve így mind az Ady Endre út, mind pedig a Mátyás király út forgalmát is! Valamennyi viszonylat megkerüli a központi teret, nem kereszteznek semmilyen autóforgalmat mire elérik a metrólejáróhoz közeli leszállóhelyeket.Közvetlenül a villamospálya előtt van az elsődleges leszálló, ezután a másodlagos, „tartalék”, majd a 99-es megállója következik. Szükség esetén ez a hely is szolgálhat leszállóhelyként. Valamennyi megállóból gyorsan elérhető az aluljáró és a metró, ahová az emberek 95%-a megy.
  • Innen kanyarodik a 99-es egy új, külön biztosított sávban a Kőér utcára tartó forgalmi sávba. A piroshullámban gond nélkül keresztül lehet vezetni a forgalmát az Üllőin, és így nem keresztez feleslegesen más utakról érkezőket.
  • A leszállóhelyekről a buszok mehetnek a felszállóhelyek felé, vagypedig a ferde, 45 fokos, egymással párhuzamos várakozóhelyek felé. 13-14 ilyen kényelmesen megközelíthető és kényelmesen elhagyható hely alakítható ki, a jelenlegi össze-visszaság helyett! (A szélső helyekről kiálló buszoknak szüksége lehet a tér megkerülésére, hogy elérjék a felszálló pontokat.) A felszálló járdák a jelenlegi balra kanyarodó sáv helyén helyezkednek el, e mellett egy várakozó sáv helyezkedik el. A kiálló buszok igénybe veszik a villamospályát is, ami jelenleg egy óriási és kihasználatlan terület! (A villamospályákat nem kell átépíteni, azok a jelenlegi helyükön maradnak.) A kikanyarodó buszok átlóghatnak a szemből érkező villamos űrszelvényébe is, amivel szintén nincs gond, mivel a buszok is viszonylag ritkán indulnak, és a villamos is ritkán jön, és lassan, figyelmesen halad el (most is lassú a haladása), és nem áll meg ezen a részen. A várakozóból beálló buszok is ezt a területet használják.
  • Az indulóhelyek viszonylatai hasonlóak a mai elosztáshoz, elölről hátrafelé a következők: 84E/89E/94E /294E, 194/194B/199, majd a 99-es megállóhelye következik, ugyanis miután elhagyta az áthelyezett előző, 'sportpálya' megállóját (távolabb az Üllőitől), a belső sávba helyezkedne, és -elkerülve a Ferde utcát- ez a viszonylat is ide érkezne! A Kőér útról érkező buszok a lentebb említett elkerülő villamosvágányon haladva érik el a megállót. Jól beállított lámpa biztosítja azt, hogy a buszok ne találják magukat szembe kiálló villamossal. A kiálló járatok ugyanis először blokkolják a keresztforgalmat –akárcsak jelenleg. Az igazi biztonság csak úgy érhető el, ha ezen a vágányon csak folyamatos villamosközlekedés megengedett, vagyis tilos itt várakozni. A villamos a vágánykapcsolaton állva várja meg a zöld hullámot szükség esetén, de erre csak ritkán kerülne sor, mert miután a Határ út végén jelzik a kiállási számdékukat, a lámpák biztosítanák nekik a folyamatos áthaladást egészen a remízig!
  • Másfelől, ha éppen nincs bent 52-es villamos, akkor az lenne az elsődleges kiálló útvonal, így szintén elkerülik a 99-est.
  • A többi buszjárat nyomvonala nem változna, a Ferde utcai buszmegállók hátrébb tudnak kerülni, közelebb a zebrához és nagyobb helyet engedve az autósoknak.
  • Autós forgalmi sávok: Wekerlét az autók és a buszok is a Pannónia úton keresztül érnék el, mindkét irányban (ahol tilos lenne a parkolás, illetve új parkolóhelyeket lehetne kialakítani távolabb az út mellett), a jelenlegi kihasználatlan kis teret kétoldalról megkerülve. Az Ady Endre úti sávok nem változnak. A Mátyás király úti zebra távolabb kerülne a saroktól. Innen a kifelé kanyarodó sáv hosszabb lett, miután a buszmegálló megszűnt itt. Sokan a határ útról a Kőér utcára tartanak, ezért a balra forduló két sáv a maihoz képest eggyel kijjebb érkeznek. Picit kedvezőbb lesz az ív és a legbelső sáv így az induló taxisoké lehet!
  • Az északi részen a sávok változatlanok maradnak.
  • A ferde utcában lesznek még változtatások: a kevesebb buszmegálló miatt hosszabb lehet a Határ útra kanyarodó sáv, ami jelenleg túl rövid, valamint innen lehetne Wekerlére is behajtani.
  • Egyenesen alpvetően csak egy sáv megy az Ady Enrére, így viszont nem lesznek akadályoztatva lefordulók és kifordulók által, így nekik is könnyebb lesz a közlekedésük.
  • Miután a jelenlegi balra forduló sáv helyén vannak a buszok induló állomásai, így ez a sáv eggyel odébb kerül, így ez lesz a harmadik, a Ferde utcában. Folyamatos sáv, ezért egyszerűbb a használata is!
  • Alternatív lehetőség, hogy mindhárom sávból engedélyezzük az egyenes haladást, a harmadik a villamos vágányra érkezne, de hamarosan megszűnne. Így elkerülhető számos kellemetlen szituáció és nehézkes sávváltás!
  • villamospályák: jelenleg a forgalomból kiálló 42, 52 és 3-as villamosok gyakran akadályoztatva vannak a végállomáson bent álló villamosok miatt, és ez néha torlódáshoz és felesleges várakozáshoz vezet. A kiálló kocsik gyakran csoportosan érkeznek.
  • A megoldás egyszerű: a kettős vágánykapcsolat után egy elkerülő vágány állna a kiállók rendelkezésére, ahol egyszerűen kikerülik a vágállomáson várakozó egységet. Ehhez csupán két váltó és kb. 30 méter új vágány szükséges.
  • Továbbá: megszűnne a jelenlegi leszállóhely. Felesleges és távol is esik. Helyette az induló helyeken történne a leszállás, úgy, mint máshol is.
  • Az 52-es le/felszállóhelye átkerülne a gomba mellé, baloldali peronkialakítással. Így elfér az elkerülő váltó, biztosítva van a külön végállomást a 42 és az 52-es viszonylatoknak. Mindkettőhöz közel marad az aluljáró, továbbá ezzel a megoldással nő a tér kihasználtsága!
  • Az 50-es végállomásához közelebb kerülne a vágánykapcsolat, ami jelenleg túl távol esik. A visszaforduláshoz 4 váltó szükséges, ami egyszerűbb és olcsóbb kialakítású, mint a jelenlegi kettős kapcsolat (ún. „húzentróger”). Csökken a kocsik rázkódása és a tér zajterhelése. A leszállóhelyek szintén megegyeznek a felszállóperonnal.
  • Az északi vágány lenne a gyakrabban használt. A megszűnő vágányok helyén P+R parkolóhelyek kerülhetnek kialakításra! A jelenlegi vágányok közötti gyalogosforgalom a tér központi parkján kereszül kerülnének átvezetésre. (Lásd: halványsárga vonalak!)
  • Taxidrosztok: 3 helyen is ki lehet alakítani, közel a gyalogosforgalomhoz. A központi tér keleti sarkában 3 várakozóhely alakítható ki. A megközelítést a belső buszsávon át, a be/kiállást pedig a forgalomtól függetlenül lehet kialakítani.
  • A második várakozóhely a jelenlegi remízbe vezető villamosvágány mellett lenne kialakítva. A ki- és a beálláshoz rendelkezésre állna a villamos vágánymezője, ami nagyon ritkán van használva, így az autóforgalomtól elkülönülve lehetne félreállni és elindulni, ami nagyban megkönnyítené mindkét fél dolgát! 3-4 kocsi biztosan elfér itt, és az aluljáró is nagyon közel esik.
  • A „tartalék” várakozó az Üllői út külső, a Mátyás király utcától jobbra eső külső, jelenlegi „hamis” sávban, továbbá a jelenlegi gyalogátkelőhelyen keresztül lenne kialakítva. A jelenlegidosztok kicsivel beljebb vannak, és a megközelítésük gyakran nehézkes. Távol esnek a gyalogforgalomtól, és sokszor még a Határ út felől kikanyarodókat is akadályozzák, ez a veszély most megszűnne.
  • Kerékpárút: a terv nagyrészt a régi nyomvonalak meghagyárása törekszik, egyedül az 50-es villamos végállomása környékén változik.
  • A villamoson való áthajtás minél nagyobb szögű kell, hogy legyen, a be- és kiálló villamosokat lámpával kell levédeni, amelyek csak akkor adnának pirosat, ha a villamos keresztül kíván haladni.
  • Ezen kívül jelenleg hiányzik az összeköttetés a Határ út felől a Kőér útra, annak a dupla keresztezése nélkül!
  • Megfontolandó a Mátyás király úti zebra kiváltása is egy aluljáróval, esetleg mozgólépcsővel.
  • Végül: akadálymentesített aluljáró; lift a középső térről. A többi járdasziget a felszínen közelíthető meg!
Figyelem! Nem minden Urbanista-poszt kerül Index-címlapra. Ha nem akarsz lemaradni róluk, kövesd a blogot Facebookon vagy Twitteren!


Rovatok