Index Vakbarát Hírportál

Egymillió dolláros New York-i parkolóhely

2014.09.11. 09:55

New York legfelkapottabb részein a saját parkolóhely immár szó szerint a milliomosok luxusa.

A csillagászati árrobbanás egyik kiváltó oka, hogy a legsűrűbben lakott városközpontban, Manhattanben három évtized alatt 20 százalékkal csökkent az utcai parkolóhelyek száma. Mintegy 127 ezer állt az autósok rendelkezésére 1978-ban, 2010-ben pedig már alig 102 ezer. (Forrás: NYC Planning, Department of City Planning City of New York  - Public Parking Study)

A Sohoban, Dél-Manhattan legpuccosabb részén immár sikerült az egymillió dolláros álomhatárt is átlépni. Ráadásul nem is egy önálló garázsról van szó, hanem csupán egyetlen, nyamvadt teremgarázshelyet vásárolhatnak meg az összesen tízből – aki kapja-marja alapon –, érkezési sorrendben azok a lakásvásárlók, akik az Annabelle Selldorf sztárépítész által tervezett, Crosbi Street 42-es számban vesznek lakást. (Apropó tudtátok, hogy angolul hogy hívják a sztárépítészt? Nekem eddig szégyenszemre kimaradt: „starchitect”. Pedig nem is valami újkeletű, neoyuppie szó. Az Oxfordi Nagyszótár szerint a múlt század negyvenes éveitől használják. Vajon mi lenne a magyar megfelelője? Mondjuk: „$€szépítész”).

Sőt, nem is korlátlan tulajdonjogról beszélünk: 99 évig jár a parkolóhely.

A The New York Times fellistázta, hogy mi minden vásárolható ennyi pénzért:

Egy elegáns, gyémántberakásos Cartier férfi karóra, netán egy kisebb flotta a Bentley Continental 2014-es modelljeiből, közel 500 négyzetméteres ház borospincével Dallasban, vagy egy több, mint 300 négyzetméteres, szaunás ház Seattle-ben.

Mivel az Urbanista szolgálati szabályzata egyértelműen kimondja, hogy: „Külföldön megjelent tartalom esetén nem elegendő annak szolgai fordítása, hanem a szövegnek a magyar olvasók számára könnyen befogadható átdolgozása is szükségeltetik!” - (David Zubreczki, Joseph Finta, Norman Foster, Renzo Piano – Index.hu/urbanista Manual & Mission Statement – Princeton Architectural Press; New York , 2013 –3. átdolgozott kiadás – p. 786.) ezért nem csupán az eredeti cikk négyzetlábait számoltam át négyzetméterekre – hanem, hogy minden magyar értse, milyen súlyos összegekről is beszélünk –,  az Alibabán kínált lélegeztetőgép-árakkal is összevetettem:

(Alku nélkül) kereken ezer lélegeztetőgép vásárolható ebből az egyetlen nyamvadt manhattani parkolóhely árából!

A lélegeztetőgép-matekot továbbgondolva: arról nem is beszélve, ha havi ezres tételben rendelnénk lélegeztetőgépeket, akkor bizonyára jelentős flottakedvezményt csikarhatnánk ki.

Tavaly már beárazott egymillió dollárra egy New York-i parkolóhelyet a manhattani Delos ingatlanügynökség, de az legalább két kocsi beállására elegendő. Még nem kelt el, ha valakit érdekelne, viszont csak csomagban árulják egy ötvenmillió dolláros penthouse-lakással. 2012 áprilisában azonban már talált új gazdára parkolóhely a ki tudja milyen árképzés alapján megállapított 345.459 dollárért (gondolom a négyzetmillilábakat szorozták fel.) Őrült sok pénz? Most kapaszkodjatok meg: a New York Times által megkérdezett Jonathan T. Miller, a Miller Samuel ingatlanügynökség elnöke szerint a manhattani lakossági parkolóhelyek jelenlegi átlagára 136.052 dollár. Mai MNB középárfolyamon több, mint 33 millió 275 ezer forint. Az egymillió dolcsis rekorder pedig 244 millió 580 ezer forint.

Vajon mennyibe kerülhet a legdrágább budapesti teremgarázshely?



Rovatok