Mivel a mikromobilitási eszközök használata télen is előnyös, a Jövő Mobilitása Szövetség több biztonsági tanácsot is ad a kerékpárral és rollerrel közlekedőknek: így például a csúszós aszfalton a téli gumi használatát ajánlja, illetve az akkumulátorok megfelelő töltését.
A szervezet közölte, jóllehet a budapesti kerékpársávok forgalmi adatai szerint télen feleannyian használnak mikromobilitási eszközt, mint például nyáron, a közösségi kerékpárt használók számában nincsen lényeges visszaesés a hideg idő beköszöntével: míg júniusban havonta 366 ezres, addig idén októberben több mint 330 ezres utazást mértek – és ezzel a BKK számításai szerint csak októberben 46 ezer liter benzint spóroltak meg a kerékpárhasználók.
Bár télen körülményesebb és kevésbé komfortos a mikromobilitási eszközöket használni, több odafigyeléssel és tervezéssel az előnyei ugyanúgy érvényesülnek, mint más évszakokban.
A Jövő Mobilitása Szövetség több praktikus tanácsot is ad a télen is kerékpározóknak:
Az útviszonyok megváltozása miatt a csúszós aszfalton a legjobb gumikkal is óvatosan kell közlekedni, s míg nyáron a könnyebb gurulás miatt érdemes keményebbre fújni a gumikat, télen kevesebb is elegendő, mert a laposabb gumi jobban tapad az úton.
Az első-hátsó világítás is elengedhetetlen, sőt kötelező, s mivel a ködös őszi-téli időben sokszor napközben is szükség van arra, hogy jól látszódjon a közlekedő, a szakértők az MTI szerint a fényvisszaverő öltözék használatát is ajánlják, hasonlóan a vezeték nélküli irányjelzőkhöz, amelyek a kormányra szerelhető távirányítóval aktiválhatók, és anélkül jelezhető velük a kanyarodás, hogy a felhasználó akár csak egy kézzel elengedné a kormányt.
Télen, az autókhoz hasonlóan, a biciklivel is nagyobb követési távolságot kell tartani a csúszós úton, illetve jeges, havas időben a védett kerékpárút jobb választás, mint a felfestett bringasáv, már csak azért is, mert a hókotrók sok esetben éppen a kerékpárútra tolják a latyakot, havat.
Az elektromos rolleren nemcsak a közlekedőt javasolják védeniaz extrém hidegtől megfelelő ruházattal, hanem az akkumulátort is, és számítani kell arra, hogy
a roller teljesítménye hidegben lecsökken, kisebb lesz a hatótáv, és a tömör gumik hidegben és nedves úton még csúszósabbak lesznek.
Az elektromos kerékpároknál is érdemes odafigyelni az akkumulátor védelmére: a legfontosabb, hogy a töltöttsége ne menjen 20 százalék alá, illetve a nulla fok alatti hőmérsékleten ne parkolják huzamosabb ideig kültéren.
(Borítókép: Nagy Tamás / Index)