Az új KRESZ-módosítás tervezete elkészült, már csak Lázár János miniszter aláírására vár. A lassabb rollerek kerékpárnak minősülnek, a gyorsabbak viszont már segédmotoros kerékpárnak számítanak majd. A rollerhasználat szabályozását már az EU is sürgette.
Elkészült az elektromos rollerek használatáról szóló KRESZ-módosítás tervezete. Eszerint
a 25 kilométer/órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak.
Amennyiben Lázár János építési és beruházási miniszter jóváhagyja, az új szabályok életbe lépnek – mondta el a Magyar Nemzetnek Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár.
Az elektromos roller szabályszerű használata jó ideje vita tárgyát képezi, ugyanis ezt a viszonylag új típusú közlekedési eszközt nem ismeri a hatályos KRESZ, amely így erre vonatkozóan semmiféle szabályozást nem tartalmaz.
Ez azért is probléma, mert a rendőrség inkább segédmotor-kerékpárként kezeli a közlekedési eszközt, Révész Máriusz szerint viszont kerékpárnak számít.
Mint írtuk, az államtitkár a helyzet tisztázásáért már 2021-ben kezdeményezett tisztázó egyeztetést az elektromos rollerek használatáról a belügyi tárcával, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal és a rendőrséggel. Most pedig életbe léphet az átfogó szabályozás.
Megfogalmaztuk módosító javaslatunkat, készen vagyunk
– mondta Révész a lapnak, és hozzátette, a KRESZ-módosítást az idei év első felére tervezték, ám a kormányzati átalakítások miatt a már elkészült tervezet átkerült az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz. Most a végleges döntés Lázár János miniszter kezében van.
A szabályozásról elmondta, az illeszkedni fog az uniós nagyvárosokban már életbe lépett formulához.
A huszonöt kilométer/órás végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Jelenleg Európában így van mindenhol, mi ezt követjük
– hangsúlyozta Révész Máriusz.
Az államtitkár arra hívta fel a figyelmet, hogy a kerékpár besorolású szabályok a kis sebességű e-rollerekre, segwayekre és a rollermegosztó szolgáltatások eszközeire vonatkoznak. A gyors rollerek viszont már más szabályozás alá esnek, ugyanis ha a jármű végsebessége meghaladja a 25 kilométer/órát, már segédmotoros kerékpárnak minősül majd.
Révész Máriusz elmondta, az összes elektromos rollert azért sem minősíthetik segédmotoros kerékpárnak, mert ezek használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők nem hordanák azt.
Mint írtuk, március elején az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács egységes szabályokat javasolt az elektromos rollerekre. Azt mondták,
az újításokra azért van szükség, mert az elmúlt években számos baleset és haláleset történt az eszköz használata közben.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) előírná a gyárilag beépített, 20 kilométer per órás sebességkorlátozást és a nagyobb, legalább 30,5 centiméter átmérőjű kerekeket, a rollerek használóinak pedig a bukósisak kötelező viselését.
A javaslatok közé tartozik az is, hogy az elektromos rollereket csak 16. évét betöltött személy vehetné igénybe, továbbá a testület tilalmat vezetne be a jármű gyalogúton, illetve ittas állapotban történő használatára.