A keddi nagy leállás után még mindig nem hárult el minden probléma, amely a Meta applikációinak felhasználóit érintette, ugyanis rengetegen nem tudnak visszajutni a saját fiókjukba. A jelek szerint azok az emberek érintettek, akik korábban kétfaktoros hitelesítéssel védték meg a profiljukat. Mások arra panaszkodnak, hogy nem frissül megfelelően a hírfolyam.
Mint megírtuk, kedd délután fél 5 körül világszerte leállt a Facebook, a Messenger és az Instagram is.
A közösségi oldalak viszonylag hamar helyreálltak, de ettől függetlenül a felhasználók elindítottak egy mémáradatot. Az Indexen egy informatikai szakértőt is megkérdeztünk arról, hogy mi történhetett pontosan, valamint egy kommunikációs szakértő is beszélt lapunkban arról, hogy mire világított rá az incidens.
A leállással párhuzamosan sok felhasználót „kidobtak” a saját fiókjából, nekik utóbb vissza kellett jelentkezniük. Ez a többségnek sikerült is, de nem mindenkinek.
A legtöbben arra panaszkodnak, hogy a kétfaktoros hitelesítés nem működik megfelelően a leállás óta.
Sok felhasználó a Facebook riválisán, az X-en (korábbi Twitter) adott ennek hangot.
Másnak is bejelentkezési problémája van a Facebook appal? Nem enged be, kéri az ellenőrző kódot, amit én kértem is a telefonomra, de nem érkezik meg. De azt kell mondanom, hogy elég nyugis nélküle
– írta például az egyik user.
Hozzá hasonlóan többen is panaszkodtak arra, hogy nem kapják meg a kétfaktoros hitelesítéshez szükséges kódot. A legtöbb felhasználó a posztjában megjelölte a Facebook X-oldalát vagy más, hozzájuk köthető oldalakat is, valamint képernyőképet is mutattak a problémáról.
Úgy tudni, hogy a leállás óta továbbra is problémákat észlelnek a Meta szinte összes platformján, vagyis a Facebookon, a Messengeren, az Instagramon, sőt még az idehaza kevésbé használt Threads alkalmazáson is. Az egyetlen kivétel a WhatsApp üzenetküldő alkalmazás, csak ott nem észleltek problémát.
A bejelentkezési nehézségek mellett többen jelezték azt, hogy továbbra sem frissül megfelelően az oldaluk hírfolyama az említett platformokon (leszámítva a Messengert, amelynek nincs ilyenje).
Önnek sem sikerült visszajutnia valamelyik felhasználójába? Vagy tapasztalt bármilyen más problémát a leállás óta?
Korábban, még a leállás idején írtunk arról, hogy Andy Stone, a Meta szóvivője jelezte: tudnak a problémáról, és dolgoznak a megoldáson. A szóvivő később azt közölte, hogy a vállalat „a lehető leggyorsabban megoldotta a problémát”, és elnézést kért a kellemetlenségekért minden érintettől.
Ezzel párhuzamosan az egyes oldalak közösségi fiókjain is elkezdték kommunikálni azt, hogy ismét elérhetőek a szolgáltatásaik.
Hellóóóóó, tudjuk, hogy nehézségeitek voltak az IG elérésével ma. Megoldottuk a problémát, és újra elérhetőek vagyunk
– írta például az Instagram X-oldalán, amire rögtön érkezett egy vicces focis mém válaszként.
A Meta hivatalos X-oldalán is hasonló közleményt tettek közzé, de azalatt szintén arra panaszkodtak az emberek, hogy nem működik a kétfaktoros hitelesítés.
Eközben a Reuters hírügynökség jelentette, hogy a leállás idején a Meta dolgozói sem tudtak hozzáférni a belsős munkafiókjukhoz. A cég néhány alkalmazottjában már az a gondolat is felvetődött, hogy esetleg azért lehet ez, mert leépítés jön a vállalatnál (ennek a véleménynek a Blind nevű anonim üzenetküldő appon adtak hangot, még az üzemzavar idején).
A kétfaktoros védelmet választók a jelek szerint a leállás után közel 24 órával sem tudtak még visszalépni fiókjukba, a Meta pedig semmilyen közösségi oldalon nem tájékoztatja a kirekesztetteket arról, hogy mikor várható megoldás. Egyesek arról számoltak be, hogy amennyiben WhatsAppjukra kérték a kódot, akkor az megérkezett és be tudtak lépni, ez azonban jelenleg egy rendkívül ritka esetnek számít, a felhasználók jelentős része ugyanis ezzel a módszerrel sem tudja elérni a profilját.
A megoldás tehát egyelőre az, hogy nincs megoldás – amíg a Meta nem orvosolja a problémát, a várakozáson és a folyamatos próbálkozáson felül nem tud mit tenni.
Az viszont továbbra sem derült ki egyértelműen, hogy mi is okozta a problémát. A mostani leálláshoz szegről-végről köze lehet még akár annak is, hogy pár nap múlva a nagy techcégeknek egy fontos határidővel kell szembenézniük. E hét péntekig ugyanis változtatásokat kell eszközölniük ahhoz, hogy megfeleljenek az Európai Unió új digitális piaci törvényének (Digital Markets Act – DMA), amelyet még 2022-ben fogadtak el.
Ennek érdekében a Metának is végre kell hajtania bizonyos változtatásokat: többek közt garantálniuk kell azt, hogy a felhasználók különválaszthassák a Facebook- és Instagram-fiókjukat személyes adatvédelmi okokból kifolyólag, az online hirdetésekkel összefüggésben. De egyelőre nem világos, hogy a DMA-ra való felkészülés és az azzal kapcsolatban végrehajtott változtatások hozzájárulhattak-e a keddi leálláshoz.
2021-ben volt egy ehhez hasonló, többórás leállás a Facebookon, az Instagramon és a WhatsAppon. Akkor a Meta azt közölte, hogy az adatforgalmat koordináló routereiknél történt meghibásodás okozta a bajt.
(Borítókép: Carsten Koall / picture alliance / Getty Images Hungary)